PENGARUH MODEL INQUIRY LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA PADA SISWA STUDI LITERATUR

Authors

  • Hanura Hanura SMK Negeri 6 Bungo

Keywords:

Inquiry Learning Model, Learning Outcomes, Bahasa Indonesia

Abstract

The problem of this study is the score of Bahasa Indonesia is not optimal yet, this is because learning is monotonous and students are less active, to overcome this problem it was necessary to use an effective learning model to improve student learning outcomes. This type of research is research using literature study of the Inquiry Learning model on student learning outcomes. The data collection technique was obtained from a literature study. This research was conducted by comparing the opinions and research results from references taken by the researcher in this study. From reffering with several sources that the researchers took and quoted had an impact on the learning process and the value of Indonesian which had a significant effect on the Inquiry Learning model on Indonesian language learning in students, this study using literature studies is an Inquiry Learning model in increasing student activity, in increasing motivation student learning, in improving students' critical thinking skills. This research shows that there is an influence of the Inquiry Learning model on student learning outcomes in Bahasa Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 93 times

References

Andiani, R. d. (2019). Motivasi Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran Vol. 4. No. 1 Januari 2019, 81.
Aprida Pane, M. D. (2017:337). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, Vol. 3 No. 2.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Renika Cipta.
Chomaidi, S. (2018). Pendidikan dan Pengajaran Strategi Pembelajaran Sekolah . Jakarta: PT Grasindo.
Damayanti, I. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Vol 2 No 3 .
Endayani, H. (2017). Pengembangan Materi Ajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Ijtimaiyah Jurnal Program Studi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Vol. 1 No. 1.
Endayani, H. (2017). Pengembangan Materi Ajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Ijtimaiyah Jurnal Program Studi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Vol. 1 No. 1.
Fahmi Fathoni, S. H. (2016). Pengaruh Model Kooperatif Jigsaw Terhadap Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar.
Hamdayama, J. (2016). Metodologi Pengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Jakni. (2016). Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan . Bandung: Alfabeta.
Juniati, N. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar Vol 1 (1) pp, 20-29.
Komalasari, K. (2015). Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT Rafika Aditama.
M.Khairu, R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Pembelajaran Terpadu Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Metro Timur. Skripsi. Bandar Lampung: Universitas Lampung.
Ndarupita, L. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Muatan IPA Tentang Adaptasi Hewan. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.
Ni Luh Putu Dani Susanti, N. N. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Penguasaan Kompetensi Pengetahuan IPS Siswa Kelas IV SD. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, Vol: 5 No: 2.
Oktavia Fildayanti, d. (2017). model problem based learning, guided inquiry, dan kemampuan befikir kritis matematis. jurnal revieww pembelajaran Bahasa Indonesia, 120-130.
Rahmad. (2016). Kedudukan Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Pada Sekolah Dasar. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, Vol. 2 No. 1 ISSN: 2476-9703.
Rianto, H. (2014). Pengaruh Pembelajaran Inquiri dan Problem Solving Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia.Vol. 9. No. 1. Juni 2014., 4.
Rianto, H. (2014). Pengaruh Pembelajaran Inquiry dan Problem Solving Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia. Vol. 9. No. 1. Juni 2014, 4.
Rini, E. S. (2016). Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Negeri 1 Palu Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah dan Model Pembelajaran Inkuiri. Jurnal Mitra Sains, Vol .4 .No. 2. April 2016, 21.
Rosyidah, U. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Metro. Jurnal SAP , Vol.1 No.2.
Rusman. (2010). In Model-model Pembelajaran (p. 254). Bandung: PT Rajagrafindo Persada.
Rusman. (2014). Kurikulum Pendidikan Humanis Religius. Jurnal Ilmu Tarbiah At-Tajdit Vol. 3. 1. Januari 2014, 20.
Salamah, C. d. (2018). Pendidikan dan Pengajaran Strategi Pembelajaran Sekolah. Jakarta: PT Grasindo.
Sanjaya, W. (2012). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.
Setianingrum, R. D. (2016). Pengaruh Penerapan Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN 2 Sabranglor. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 17 Tahun ke-5, 1.670.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kuirikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Shoimin, A. (2018:93). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&G. Bandung: Alfabeta.
Susanto, A. (2014:138). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
Trianto. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan Kontektual. Jakarta: Prenada Media.
Umami, R. P. (n.d.). Penerapan Metode Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kleas IV SD Inpres Bajawali Kecamatan Laring Kabupaten Mamuju Utara. Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol 3 No 2 ISSN, 2345-614X.
Widyaningrum, R. (2012:109). Model Pembelajaran Tematik SD/MI. Cendikia, Vol. 10 No. 1.
Yuhitha. (2013). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Dengan Metode Inkuiri Pada Pelajaran IPS Kelas V SDN adang Sintang. Peningkatan Keaktifan Belajar Vox Edukasi Vol 4, No 2 Nopember 2013, 84.

Published

2020-12-16

How to Cite

Hanura, H. (2020). PENGARUH MODEL INQUIRY LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA PADA SISWA STUDI LITERATUR. DE_JOURNAL (Dharmas Education Journal), 1(2), 64–70. Retrieved from http://ejournal.undhari.ac.id/index.php/de_journal/article/view/108

Issue

Section

Articles