ANALISIS PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN DARING SISWA KELAS VIII PADA MATERI BARIS DAN DERET DITINJAU DARI PEMAHAMAN KONSEP

Authors

  • Nisrina Aliyyunnisa

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v1i2.134

Keywords:

Problematic Analysis, Online Learning, Understanding of The Concept

Abstract

Abstract

Online learning is a learning system that is not conducted face-to-face directly, but uses a platform that simplifies the teaching and learning process so that it can be carried out over long distances. However, there are many problems with online learning. SMP Muhammadiyah Plus Gunungpring was selected as the research topic because, from the data obtained, the average score of SMP Muhammadiyah Plus Gunungpring students in math, especially in relation to line and serial material, is still moderate. The method used in this study is qualitatively descriptive. The data in this study is test result data and student response data related to the problem of understanding concepts in line and serial material. In practice, due to the ongoing Covid-19 pandemic, the research was done online using Google Form. The results of this study showed that when students were unable to solve the line and series problems mathematically, students' understanding of the concepts of line and series material was rather moderate. This is because when studying online, students experience issues with unstable connections, lack of parenting support, and boredom from monotonous exposure to material..

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 1101 times

References

Ahmad, H. A., Padang, P., Nasir, R., & Febriana, R. (2017). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Aktive Knowledge Sharing Disertai Kuis Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas X SMA Matematika merupakan cabang ilmu pengetahuan yang mempunyai peranan penting dalam dunia pendidikan . Mengingat. III(2).
Alighiri, D., Drastisianti, A., & Susilaningsih, E. (2018). Pemahaman Konsep Siswa Materi Larutan Penyangga Dalam Pembelajaran Multiple Representasi. Pemahaman Konsep Siswa Materi Larutan Penyangga Dalam Pembelajaran Multiple Representasi, 12(2), 2192–2200.
Anwar, H. (2017). Hasil Belajar Barisan dan Deret Aritmatika Melalui Pembelajaran Skrip Kooperatif. Jurnal Penelitian Tindakan Dan Pendidikan, 3(2), 113–122.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Yogyakarta: Rineka Cipta.
Asmuni. (2016). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. 3(3), 36–40.
Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Teknologi Pendidikan, 10, 46–62.
Ella Sandra, Edy Tandililing, E. O. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Hukum Newton di SMA Negeri 3 Bengkayang. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(10), 1–8. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/29100
Fajar, A. P., Kodirun, K., Suhar, S., & Arapu, L. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 229. https://doi.org/10.36709/jpm.v9i2.5872
Farida, N. (2015). Analisis Kesalahan Siswa Smp Kelas VII Dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita Matematika. Ekp, 13(3), 1576–1580.
Handarini, O. I., & Siti Sri Wulandari. (2018). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Family Practice, 35(5), 639–643. https://doi.org/10.1093/fampra/cmy005
Hardiyanti, A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Kelas IX SMP Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Barisan Dan Deret. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 2(2), 57. https://doi.org/10.29100/jp2m.v2i2.206
Karlimah, Rustono W.S, Oyon Haki Pranata, D. A. M. L. (2010). Oleh : PROGRAM STUDI S . 1 PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR UNIVERSITAS PENDIDIKAN INDONESIA Abstrak.
Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 76–85. https://doi.org/10.20527/edumat.v4i1.2292
Megita Dwi Pamungkas, M. (2013). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Kreativitas Belajar Matematika Dengan Pemanfaatan Software Core Math Tools (Cmt). 56–64.
Mulyadi, M. (2013). Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Serta Pemikiran Dasar Menggabungkannya. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 15(1), 128. https://doi.org/10.31445/jskm.2011.150106
Pamungkas, M. D., & Wicaksono, A. B. (2019). Analisis kesalahan mahasiswa dalam menyelesaikan soal geometri bidang berdasarkan teori newman.
Pranata, E. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Berbantuan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(1), 34. https://doi.org/10.26737/jpmi.v1i1.80
Rahmawati, F. (2013). Efektivitas Pembelajaran Discovery Ditinjau Dari Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa (Studi pada Siswa Kelas VII Semester Ganjil SMP IT Az Zahra Jati Agung Tahun Pelajaran 2019/2020). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Sari, P. (2017). Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Besar Sudut Melalui Pendekatan PMRI. Jurnal Gantang, 2(1), 41–50. https://doi.org/10.31629/jg.v2i1.60
Septiahani, A., Melisari, & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMK dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan dan Deret. Mosharafa Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 311–322.
Sofyana, L., & Rozaq, A. (2019). PEMBELAJARAN DARING KOMBINASI BERBASIS WHATSAPP PADA KELAS KARYAWAN PRODI TEKNIK INFORMATIKA UNIVERSITAS PGRI MADIUN. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 8(1), 81. https://doi.org/10.23887/janapati.v8i1.17204
Tong, D. H., & Loc, N. P. (2017). Students’ errors in solving mathematical word problems and their ability in identifying errors in wrong solutions. European Journal of Education Studies, 3(6), 226–241. https://doi.org/10.5281/zenodo.581482
Widyatari, R. (2017). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Barisan Dan Deret Ditinjau Dari Komunikasi Matematika. Skripsi, 1–14.
Yusri, R. (2017). Pengaruh Pendekatan Problem Centered Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas X Sma Negeri Kabupaten Solok. Jurnal LEMMA, 3(1). https://doi.org/10.22202/jl.2017.v3i1.1389

Published

2020-12-28

How to Cite

Aliyyunnisa, N. (2020). ANALISIS PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN DARING SISWA KELAS VIII PADA MATERI BARIS DAN DERET DITINJAU DARI PEMAHAMAN KONSEP. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 1(2), 135–142. https://doi.org/10.56667/dejournal.v1i2.134

Issue

Section

Articles