Studi Literatur Literasi Sains di Sekolah Dasar

Authors

  • Nofriza Efendi Universitas Nahdlatul Ulama Sumatera Barat
  • Nelvianti SDN 26 Parak Buruk Kota Padang
  • Refli Surya Barkara Universitas Islam Negeri Imam Binjol Padang

Keywords:

Literasi Sains ; Sekolah Dasar

Abstract

The problems in this study are related to the application of scientific literacy in elementary Schools and constraints in its application. This study uses literature studies from previous research articles. Data search was carried out by doing a search on Google Scholar or Google Scholar with the keyword science literacy in elementary schools. From the search results, it was found that 20 journal articles and proceedings met the criteria. The results showed that the application of scientific literacy in primary schools is in line with the 4 pillars of UNESCO education and is applied through approaches, models or learning methods that are compatible with science learning. The obstacles faced in its application are demanding the ability of students and teachers, students who have not been able to think critically and teachers who do not know how to apply it properly and correctly.

 

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 3317 times

References

Agustin, N., & Ayu, Y. D. P. (2020). Kaitan Aantara Modul IPA Berbasis Model Discovery Learning dengan Kemampuan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR, 2.

Asyhari, A. (2015). Profil Peningkatan Kemampuan Literasi Sains Siswa Melalui Pembelajaran Saintifik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 179. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v4i2.91

Barlia, L. (2014). Teori Pembelajaran Pendidikan Lingkungan Hidup di Sekolah Dasar. Subang: Royyan Press.

Cahyana, U., Kadir, A., & Gherardini, M. (2017). Relasi Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Kemampuan Literasi Sains Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 26(1), 14–22. https://doi.org/10.17977/um009v26i12017p014

Daniah, D. (2020). Pentingnya Inkuiri Ilmiah pada Praktikum dalam Pembelajaran IPA untuk Peningkatan Literasi Sains Mahasiswa. PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN, 9(1).

Hilman, I., & Dewi, S. Z. (2015). Mungkinkah Membangun Literasi Sains di SD/MI Dengan Kompetensi Guru di Indonesia? Membangun Imajinasi Dan Kreativitas Anak Melalui Literasi Sains, 2, 39–44.

Nurfaidah, S. S. (2017). Analisis Aspek Literasi Sains Pada Buku Teks Pelajaran Ipa Kelas V SD. Mimbar Sekolah Dasar, 4(1), 56–66.

Prahastiwi, F. A. (2019). Keterkaitan Pembelajaran Literasi Sains dengan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran IPA SD. SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR, 1(01).

Setiawan, A. R. (2020). Desain Pembelajaran untuk Membimbing Siswa Sekolah Dasar dalam Memperoleh Literasi Saintifik.

Siregar, T. R. A., Iskandar, W., & Rokhimawan, M. A. (2020). Literasi Sains melalui Pendekatan Saintifik pada Pembelajaran IPA SD/MI di Abad 21. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 7(2), 243–257.

Situmorang, R. P. (2016). Integrasi literasi sains peserta didik dalam pembelajaran sains. Satya Widya, 32(1), 49–56.

Syofyan, H., & Amir, T. L. (2019). Penerapan Literasi Sains Dalam Pembelajaran IPA Untuk Calon Guru SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 35–43.

Windyariani, S. (2017). Kemampuan Literasi Sains Siswa SD pada Konteks Melestarikan Capung. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 10(1), 17–21.

Windyariani, S., & Amalia, R. A. (2019). Science Literacy in Prospective Elementary School Teachers Through Science

Technologu Literacy Learning. 4th Progressive and Fun Education International Conference (PFEIC 2019). Atlantis Press.

Downloads

Published

2021-07-06

Issue

Section

Articles