MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL ANGKA MELALUI PERMAINAN EDUKATIF BALOK ANGKA ADAPTIF KELOMPOK A KB AL AMIN 2
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i2.1490Keywords:
Kemampuan Mengenal Angka, Balok Angka Adaptif, Anak Usia 3-4 TahunAbstract
Most children have not been able to understand number symbols, children still feel confused when asked to show the number symbols. As for other factors, The educational resources that instructors frequently utilize are whiteboards, picture / poster media and explaining to children only verbally so that students feel bored and uninterested. The purpose of this study is to improve the ability to recognize numbers 1-10 in children aged 3-4 years through educational games of even semester playgroup number blocks at KB AL AMIN 2 Karang Semanding. number blocks are one of the visual media made of square wood consisting of 10 block units with different colors and numbers each block represents the number 1 block. While adaptive shaped embossed like braille. Class action research (PTK) is this research methodology. Six boys and ten girls made up the 16 children that participated in this study. In this study, documentation and observation were the methods used to acquire data. The study included quantitative-descriptive analysis methodologies to test the classical completeness of children's number recognition skills, ranging from 1 to 10. The findings demonstrated that learning activities using Adaptive Number Blocks media improved children's recognition of numbers 1–10. Specifically, in the pre-cycle, children's classical completeness in recognizing numbers 1–10 was only 37.5%; in cycle 1, it remained at 37.5%; and in cycle 2, it increased to 100%.
Downloads
References
A’yuni,Q.(2018). Pengembangan Alat Permaianan Berbasis Sains Untuk Anak Usia 5-6 Tahun di TK IT Menara Fitrah Indralaya. Skripsi. Indralaya : Universitas Sriwijaya
Aqib, Zainal, dkk.(2018). Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru TK/RA-SLBS, (Yoqyakarta: AR-RUUZ MEDIA, hlm.324.
Chandra, Ratnasari Dwi Ade. (2019). Pengaruh Media Puzzle Terhadap Kemampuan Mengenal Angka (1-10) Pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK Nusa Indah Desa Gumuk Sari Kecamatan Kalisat Kabupaten Jember Tahun Pelajaran 2018/2019. Incrementapedia : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol.1,No.1
Febiola, K. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia Dini Melalui Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Angka. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 238. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i2.28263
Hariyani, Indria.(2020). Pengembangan Media Taloka (Tali lompat angka) Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka Pada Anak Usia Dini. J- SANAK : Jurnal Kajian Anak 2, Vol.2, No.1
Husna, Asma’ul.(2020). Peningkatan Kemampuan Berhitung Melalui Permainan Balok Angka Pada Anak Usia Dini Di Paud Kasih Ibu Desa Pandan Indah Kabupaten Lombok Tengah.
Isabella Hasiana dan Aniek Wirastania.(2017). Pengaruh Musik Dalam Mengembangkan Kemampuan Mengenal Bilangan Siswa Kelompok A di TK Lintang Surabaya, Jurnal obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol. 1, No.2.
Jatiningsih, Elik.(2018). Penggunaan Permainan Playdough untuk meningkatkan kemampuan Mengenal Angka 1-10 Pada anak usia dini, Jurnal Pendidikan Anak usia dini, Vol. 1 No. 1
Kadek Mas Anggi Dwi Yasri, Made Tegeh, dan Putu Rahayu Ujianti.(2017).
Khasanah, Ismatul, dkk.(2016). Pemanfaatan Lingkungan Dan Barang Bekas Sebagai Alat Permainan Edukatif (Ape) Bagi Kader Pos Paud Kelurahan Tambak Rejo Semarang.h.27
Montolalu, dkk. (2018). Bermain dan Permainan Anak. Jakarta: UniversitasTerbuka
Muslich, Mansur.(2019). Melaksanakan PTK itu mudah (Classroom Action Research), (Jakarta: Bumi Aksara, hlm.162.
Nurhidayah Nasution, Nurhidayah.(2020). Pengaruh Permainan Balok Angka Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Anak Kelompok A RA AR-RAYHAN DENAY T_A.
Pengaruh Permainan Tradisional Engklek Terhadap Kemampuan Anak Dalam Mengenal Angka Pada Kelompok B di Tk Bayu Kumdhala Bubunan, e-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha. Vol.5. No,2.
Pradana,P.H.(2016). Pengaruh Permaianan Balok Angka Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Pada Anak Usia Dini, Jurnal PAUD Tambusai, 2(2), 18-25
Purwanti, Vitri.(2019). Peningkatan Kemampuan Berhitung Melalui permainan balok angka pada Anak Kelompok Di TK Universal Ananda Kecamatan Potebon Kendal, Jurnal Pelita PAUD, Vol.3,No 2.
Sujino.(2015). Belajar Dan Pembelajaran, Yokyakarta : Pustaka Pelajar
Supiati. (2021). Penggunaan Media Balok Angka Cuisenaire Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Dusun Tama Songo Kecamatan Galesong Utara Kabupaten Talakar, Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol.1 No.1
Suyanto.(2015). Perkembangan Anak Jilid 2, Jakarta : Amzah.
Tasyem dan Anita.(2018). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Huruf Melalui Media Karpet Huruf Pada Kelompok A di Tk Mekar Sari Tenggarong Seberang, Universitas Widya Gama Mahakam Samarinda, jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, Vol, 03 Nomor 01, h.42
Yuliarti.(2018). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka Pada Anak Usia Dini Melalui Permainan Ular Tangga Di Taman Kanak-Kanak Sadar Bakti Sungai Aur Pasaman Barat, JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia) 3, No. 2 : h.103.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dharmas Education Journal (DE_Journal)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten