IMPLEMENTASI KEBIJAKAN PENGEMBANGAN KEPROFESIAN BERKELANJUTAN DALAM MENGEMBANGKAN PROFESIONALISME GURU DI SMP NEGERI 2 KEDUNGWUNI KABUPATEN PEKALONGAN
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i2.1653Abstract
The purpose of this study was to further study and investigate the use of long-term professional development in fostering teacher professionalism. The strategy, implementation, and results of the use of PKB as a component of teacher development are the main areas of concern. This study is descriptive and qualitative, and collects data through observation, interviews, and documentation studies. The findings of this study indicate that teacher development must be actively supported and implemented, especially when PKB is used. The principal, vice principal of the curriculum, and the PKB coordinator team meet to coordinate PKB planning. Meanwhile, teacher self-development and inventive work are more realized than the scientific publication component in an effort to improve teacher quality through the implementation of PKB. As part of teacher development management, instructors, students, and the school itself can all feel the impact of Teacher PKB.”
Downloads
References
Amir Almira, “Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Pembelajaran Melalui Model Lesson Study, Jurnal Logaritma, Vol. 1, No. 02 Juli 2013.
Baedhowi. (2010). Pedoman Pengelolaan Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB) Kementerian Pendidikan Nasional.
Berdiati, Ika. Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB), Jurnal Diktat Keagamaan, Vol. 16 Nomor 1 Tahun 2020.
Danim, S. (2002). Inovasi Pendidikan, Dalam Upaya Peningkatan Profesionalisme Tenaga Kependidikan. Pustaka Setia.
__________. 2011. Pengembangan Profesi Guru, Jakarta: Kencana.
Fajarwati, D. (2019). Rencana Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (MPPKS-PKB). Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.
Fathurrohman Pupuh, Guru Profesional, (Bandung : PT Refika Aditama, 2012).
Gultom, S. (2012). Pedoman Pengelolaan Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan. Badan PSDMP dan PMP.
Hasanah Uswatun, Pelaksanaan Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB) Guru Sekolah Dasar Negeri Demakijo I Gamping Sleman, Skripsi, (Yogyakarta : Universitas Negeri Yogyakarta, 2018).
Imron Rosidi, Zainul Arief, Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB), (Yogyakarta: PT Kanisius, 2020).
Kemendiknas. (2012). Pedoman Pengelolaan Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB). Kementerian Kebudayaan.
Lestari Eli Pantiana, “Persepsi Guru SMP Negeri 26 Bandar Lampung Terhadap Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB)”, Skripsi, (Lampung: Universitas Lampung, 2018).
M. Nazir, Metode Penelitian Kualitatif, (Ghalia Indonesia: Jakarta, 1988).
Mardianto, Profesi Keguruan, (Medan : PERDANA PUBLISHING, 2013).
Moleong Lexy J., Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi, (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2018).
Muda Widyaiswara, Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Bagi Guru Jenjang SD, Jurnal, Vol. XI, No. 1, Juli 2017.
Mujtahid, Pengembangan Profesi Guru, (Malang: UIN-Maliki Press, 2009).
Nurkolis, “Efektivitas Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan untuk Pendidikan, Volume 20, nomor 1, April 2020.
Peraturan Menteri Negara Pemberdayaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 16 Tahun 2009 tentang Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya.
Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 38 Tahun 2018 tentang Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Guru Pasal 5 (1).
Peraturan Pemerintah Tahun 2017 PP 19 2017 tentang Perubahan atas Peraturan Pemerintah Nomor 74 Tahun 2008 tentang Guru.
Rahyasih Yayah, Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan, Jurnal.
Rangkuti, Ahmad Nizar, Metode Penelitian Pendidikan, (Bandung: Ciptapustaka Media, 2016).
Sugiyono, Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi, (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2017).
Suryani, N. (2017). Strategi Pembimbingan Materi PKB untuk Guru. Lembaga Pengembangan dan Pemberdayaan Kepala Sekolah (LPPKS).
Surapranata Sumama, Pembinaan dan Pengembangan Profesi Guru, Jakarta, Maret 2016.
Syafruddin Udin, Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum, (Jakarta: PT Ciputat Press, 2005).
Undang–Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.
Yahrasih Yayah dkk, Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan: Sebuah Analisis Kebutuhan Pelatihan Karya Tulis Ilmiah bagi Guru, Jurnal Penelitian Pendidikan, Vol. 20, No. 1, April 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dharmas Education Journal (DE_Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten