PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS MEDIA FLIPBOOK DI SMAN 112 JAKARTA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i1.970Keywords:
Flipbook Media, Learning Media, Islamic Religious Education Module.Abstract
This research generally aims to obtain a learning module for Islamic Religious Education based on flipbook media at SMAN 112 Jakarta. While specifically to analyze the implementation of learning with flipbook-based modules and analyze the effectiveness of flipbook-based modules. This research is a type of research and development (R&D). The research data source consisted of qualitative research in the form of in-depth interviews with Islamic Religious Education educators and students at SMAN 112 Jakarta. Meanwhile, quantitative data was obtained from the results of questionnaires (questionnaires) from experts, educators, and students who were analyzed using a Likert scale and t-test. The research findings show that the flipbook-based Islamic Religious Education learning module is feasible to use and effectively improves the learning outcomes of class X students of SMAN 112 Jakarta and can be used easily. The implications of the results of this study theoretically contribute to learning media developers and students because the modules are arranged based on the needs and characteristics of students. While the practical implications show that after participating in learning with flipbook-based modules the learning outcomes of students improve significantly, the average learning outcomes are above the Minimum Completeness Criteria (KKM).
Downloads
References
Abdullah Ayyub. (2019). Pentingnya Penggunaan Teknologi untuk Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. Kompasiana.Com.
Anud, A. (2019). Pengembangan Sumber Belajar Pendidikan Agama Islam (Pai) Berbasis Literasi Di Sekolah Menengah Pertama (Smp) Negeri 1 Gandusari Kabupaten Blitar. IAIN Tulungagung Repository.
Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.100
Elendiana, M. (2020). UPAYA MENINGKATKAN MINAT BACA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK). https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.572
Firmansyah, A., & Jiwandono, N. R. (2022). Kecenderungan Guru dalam Menerapkan Pendekatan Student Centre Learning dan Teacher Centre Learning dalam Pembelajaran. Jurnal Guru Indonesia.
Hakim, L. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PAI BERBASIS AUGMENTED REALITY. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n1i6
Hasanah, U., & Warjana. (2019). Pengembangan Pembelajaran Literasi Membaca untuk Meningkatkan Daya Baca Siswa. Mediia Pustakawan.
Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). MODEL ADDIE (ANALYSIS, DESIGN, DEVELOPMENT, IMPLEMENTATION AND EVALUATION) DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI). https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042
Himmah, E. F. (2019). Pengembangan e-modul menggunakan flip pdf professional pada materi suhu dan kalor. Jurnal Pendidikan IPA Veteran (JIPV).
Huda, M. (2016). Pembelajaran Berbasis Multimedia dan Pembelajaran Konvensional. Jurnal Penelitian Multimedia Pembelajaran.
Husaini, M. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Audit Investigatif. Auditing: A Journal of Practice & Theory.
Manaf, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis Modul. KASTA : Jurnal Ilmu Sosial, Agama, Budaya Dan Terapan. https://doi.org/10.58218/kasta.v2i3.376
Muhammad, M., Nurjumiati, N., Yulianci, S., & Asriyadin, A. (2020). Pengembangan Nilai-Nilai Qur’ani Pada Anak Melalui Pembentukan Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPQ) Di Desa Naru. Abdi Masyarakat. https://doi.org/10.58258/abdi.v2i1.1334
Pratama, Y. A. (2019). INTEGRASI PENDIDIKAN MADRASAH DALAM SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL (Studi kebijakan Pendidikan Madrasah di Indonesia). Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.24042/atjpi.v10i1.3838
Pulungan, S. (2017). Pemanfaatan ICT Dalam Pembelajaran PAI. Query.
Rosiyanti, H., & Muthmainnah, R. N. (2018). PENGGUNAAN GADGET SEBAGAI SUMBER BELAJAR MEMPENGARUHI HASIL BELAJAR PADA MATA KULIAH MATEMATIKA DASAR. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika. https://doi.org/10.24853/fbc.4.1.25-36
Rulviana, V. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis ICT. Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia.
Sari, B. K. (2017). Desain Pembelajaran Model Addie Dan Implementasinya Dengan Teknik Jigsaw. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 87–102.
Sartika, F., Desriwita, E., & Ritonga, M. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran dalam meningkatkan motivasi dan hasil belajar PAI di sekolah dan madrasah. Humanika. https://doi.org/10.21831/hum.v20i2.32598
Sugiarto, A. (2020). DAMPAK POSITIF PEMBELAJARAN ONLINE DALAM SISTEM PENDIDIKAN KEPERAWATAN PASCA PANDEMI COVID 19. Jurnal Perawat Indonesia. https://doi.org/10.32584/jpi.v4i3.555
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian, Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Sugiyono Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif.
Sulistyawati, A., Wardono, & Kartono. (2018). Pemanfaatan ICT dalam Pembelajaran Matematika. Prisma.
Suryadi, A. (2007). Pemanfaatan Ict Dalam Pembelajaran. Jurnal PendidikanTerbuka Jarak Jauh.
Syaparuddin, S. (2020). Peranan Pendidikan Nonformal Dan Sarana Pendidikan Moral. Jurnal Edukasi Nonformal.
Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan dengan ADDIE Model. Jurnal IKA, 11(1), 16.
Wulandari, S., Octaria, D., & Mulbasari, A. S. (2021). Pengembangan E-Modul Berbantuan Aplikasi Flip Pdf Builder Berbasis Contextual Teaching and Learning. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika). https://doi.org/10.33603/jnpm.v5i2.4628
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dharmas Education Journal (DE_Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten