OBSERVASI GAYA MENGAJAR PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI OLARAGA DAN KESEHATAN DI SMP NEGERI 1 SEDAYU
DOI:
https://doi.org/10.56667/djs.v3i2.1011Kata Kunci:
Teaching Style, Teacher, Reciprocal, CommandAbstrak
This observation aims to determine the style of teaching sports and health physical education at SMP N 1 Sedayu. This type of observation is a type of quantitative descriptive observation. The subject of this research is a sports teacher at SMP N 1 Sedayu. Data collection techniques were carried out by interviews, observation, and documentation. The results showed that the teaching style used by the sports teacher at SMP N 1 Sedayu was a command and reciprocal teaching style. In conclusion, from these observations it shows that in the teaching and learning process the sports teacher at SMP N 1 Sedayu uses a command and reciprocal teaching style.
Referensi
Anwar, A., Daud, M., Abubakar, A., Zainuddin, Z., & Fonna, F. (2020). Analisis Pengaruh Gaya Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Serambi Ilmu, 21(1), 64–85. Https://Doi.Org/10.32672/Si.V21i1.1883
Ayu Lestari, I., Amir, H., & Rohiat, S. (2017). Hubungan Persepsi Siswa Kelas X MIPA Di SMA Negeri Sekota Bengkulu Tahun Ajaran 2016/2017 Tentang Variasi Gaya Mengajar Guru Dengan Hasil Belajar Kimia. Alotrop Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kimia, 1(2), 113–116.
Cahya, L. (2020). Pengaruh Gaya Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas 3 SDN Ngebruk 01 Kecamatan Poncokusumo Kabupaten Malang. Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 4, 461–471.
Febrianto, A. (2014). Pengaruh Keterampilan Mengelola Kelas Dan Gaya Mengajar Guru Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Kelas XI Materi Pembelajaran Pembangunan Ekonomi SMA Negeri 2 Slawi. Universitas Negeri Semarang. Economic Education Analysis Journal, 2(3), 1–8.
Indrayani, P. (2016). Upaya Meningkatan Hasil Belajar Dribbling Kaki Bagian Luar Dalam Permainan Sepak Bola Menggunakan Gaya Mengajar Komando Pada Siswa Kelas X. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 20(76). Https://Jurnal.Unimed.Ac.Id/2012/Index.Php/Jpkm/Article/View/3434
Khumaero, Lathifah Alkhumaero, & Arie, S. (2017). Pengaruh Gaya Belajar Guru, Disiplin Belajar, Dan Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar. Economic Education Analysis Journal, 1(1), 18–23.
Mulyadi, M. D. (2018). Pengaruh Gaya Mengajar Komando Terhadap Hasil Belajar Long Pass Sepakbola Di Smp Pgri Cikembar Kabupaten Sukabumi Tahun 2018. Paper Knowledge . Toward A Media History Of Documents, 12–26.
Nugraheningsih, G., & Saputro, Y. A. (2019). KEOLAHRAGAAN Tujuan Negara Kesatuan Republik Indonesia Pada Batang Tubuh UUD 1945 Pendidikan . Pencak Silat Yang Tadinya Merupakan Suatu Kegiatan Ekstrakurikuler. (Jurnal Pendidikan. Jasmani , Olahraga Dan Kesehatan, 3, 13–26.
Pamuji, R. (2013). Pengaruh Gaya Mengajar Komando Dan Gaya Mengajar Resiprokal Terhadap Hasil Belajar Chest Pass Dalam Permainan Bola Basket. Jurnal PEDAGODIK, 1(10), 24–33. Https://Shodhganga.Inflibnet.Ac.In/Jspui/Handle/10603/7385
Prama Deswita, A. (2015). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Gaya Mengajar Guru Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Pada Program Keahlian Akuntansi Siswa Kelas X Di Smkn 1 Sawahlunto. Economica, 2(1), 1–10. Https://Doi.Org/10.22202/Economica.2013.V2.I1.211
Prasetyo, B., Falaahudin, A. F., & Iwandana, D. T. (2022). Survei Minat Siswa Terhadap Olahraga Bulutangkis Pada Siswa Kelas VI Di SD Negeri 1 Pedes Kecamatan Sedayu Kabupaten Bantul. Dharmas Journal Of Sport, 2(2), 50–55. Https://Doi.Org/10.56667/Djs.V2i2.698
Purnomo, A. A., Cahayani, P. M., Waluyo, & Iwandana, D. T. (2022). Tingkat Kreativitas Guru Dalammengatasi Keterbatasan Prasarana Sarana Pembelajaran PJOK. Gelanggang Olahraga, 6(1).
Rahmat, H., & Jannatin, M. (2018). Hubungan Gaya Mengajar Guru Dengan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Jurusan PGMI, 10(2), 98–111.
Saleh, M. S., & Malinta, S. S. (2020). Survei Minat Belajar Siswa Dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Smpn 30 Makassar. Kinestetik, 4(1), 55–62. Https://Doi.Org/10.33369/Jk.V4i1.10347
Septian Nosa, A. S. (2013). Survei Tingkat Kebugaran Jasmani Pada Pemain Persatuan Sepakbola Indonesia Lumajang. Jurnal Prestasi Olahraga, 1(1), 1–8.
Sodikin. (2014). CRISPR/Cas, The Immune System Of Bacteria And Archaea. UIN Maulana Malik Ibrahim, 39(1), 1–15. Http://Dx.Doi.Org/10.1016/J.Biochi.2015.03.025%0Ahttp://Dx.Doi.Org/10.1038/Nature10402%0Ahttp://Dx.Doi.Org/10.1038/Nature21059%0Ahttp://Journal.Stainkudus.Ac.Id/Index.Php/Equilibrium/Article/View/1268/1127%0Ahttp://Dx.Doi.Org/10.1038/Nrmicro2577%0Ahttp://
Soendari, T. (2010). Metode Penelitian Deskriptif. Universitas Pendidikan Indonesia, 25. Https://Www.Academia.Edu/26183294/Penelitian_Deskriptif_Ppt_Compatibility_Mode_?Bulkdownload=Thispaper-Toprelated-Sameauthor-Citingthis-Citedbythis-Secondordercitations&From=Cover_Page
Susanto, E. (2017). Pembelajaran Renang Gaya Bebas Dengan Pendekatan Gaya Mengajar Resiprokal. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 1–17. File:///C:/Users/User/Downloads/Fvm939e.Pdf
Syaruddin. (2016). Pengaruh Gaya Mengajar Latihan Dan Gaya Mengajar Komando Terhadap Keterampilan Passing Atas Bola Voli. Jurnal Pedagogik Keolahragaan, 02(01), 11–22. Https://Jurnal.Unimed.Ac.Id/2012/Index.Php/Jpor/Article/View/4505
Tahir, M., & Khair, B. N. (2023). Analisis Gaya Mengajar Guru. 5(1). Https://Doi.Org/10.29303/Jcar.V5i1.2824
Tri Iwandana, D., & Stiyapranomo, D. A. (2022). Penerapan Metode Demonstrasi Dan Penugasan Berbasis Google Formulir Berbantuan Media Pembelajaran Vpams-Ppt Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Senam Lantai. JOSSAE (Journal Of Sport Science And Education), 7(1), 58–65.
##submission.downloads##
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Artikel yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten