SURVEI TINGKAT KEDISIPLINAN SISWA PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI OLAHRAGA DAN KESEHATAN DI SMP N 2 SEDAYU
DOI:
https://doi.org/10.56667/djs.v3i2.1070Kata Kunci:
Discipline, Physical Education, Middle School StudentsAbstrak
study used a descriptive method. The subject of this study was a PJOK teacher at SMP Negeri 2 Sedayu. Data collection was carried out using observation, interview, and documentation methods. If there is no discipline, it will be an obstacle for teachers in carrying out learning activities in theory and practice in PJOK learning. The purpose of this study was to determine the picture of student discipline at SMP Negeri 2 Sedayu. From the results of student discipline research in PJOK learning at SMP Negeri 2 Sedayu, it is quite disciplined in applying the discipline that exists in PJOK learning both in theory and practice. This study concluded that developing a disciplinary module needs to be applied to teachers of SMP Negeri 2 Sedayu.
Referensi
Alfath, K. (2020). Pendidikan Karakter Disiplin Santri Di Pondok Pesantren Al-Fatah Temboro. Al-Manar, 9(1), 125–164. https://doi.org/10.36668/jal.v9i1.136
Aziizu, B. Y. A. (2015). Tujuan Besar Pendidikan Adalah Tindakan. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 295–300. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13540
Hadianti, L. S. (2008). Pengaruh Pelaksanaan Tata Tertib Sekolah Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 02(1), 1–8.
Hasibuan, A. A., Syah, D., & Marzuki, M. (2018). Manajemen Pendidikan Karakter. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(02), 191. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v4i02.1230
Isnaini, F., & Taufik. (2016). Strategi Self-Management Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar. Jurnal Penelitian Humaniora, 16(2), 33–42. https://journals.ums.ac.id/index.php/humaniora/article/view/1842
Maros, H., & Juniar, S. (2016). Tingkat Kedisiplinan Peserta Didik SMP Negeri 14 Yogyakarta Kelas VIII dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Kesehatan. 1–23.
Muchtar, D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 50–57. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v3i2.142
Puspitaningrum, D., & Suyanto, T. (2014). Implementasi Tata Tertib Sekolah Dalam Membentuk Disiplin Siswa Di SMP Negeri 28 Surabaya. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 2(2), 343–357.
Ridwan, A., Asmita, D., & Wulandari, N. P. (2023). Fungsi dan Peran Guru Pendidikan Agama Islam untuk Peningkatkan Kedisiplinan Pelaksanakan Sholat Berjamaah Siswa. Journal on Education, 5(4), 12026–12042. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2164
Ridya Noviska, Dodik Mulyono, H. R. (2022). Pengembangan modul senam ritmik berbantuan quick response code pada siswa kelas xi sma negeri 2 lubuklinggau.
Sugiarto, A. P., Suyati, T., & Yulianti, P. D. (2019). Faktor Kedisiplinan Belajar Pada Siswa Kelas X Smk Larenda Brebes. Mimbar Ilmu, 24(2), 232. https://doi.org/10.23887/mi.v24i2.21279
Sukmawati, H. (2013). Tripusat Pendidikan. Jurnal Pilar, 2(2), 175–194.
Telaumbanua, K. (2018). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas Xi SMA Negeri 1 Lahusa. Jurnal Education, 4(1), 25–31.
Wirantasa, U. (2017). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1), 83–95. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i1.1272
Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe Penelitian Deskripsi Dalam Ilmu Komunikasi. Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2), 83–90. https://doi.org/10.17933/diakom.v1i2.20
##submission.downloads##
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Artikel yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten