Improving Children's Language Development By Storytelling Method Through Series Images In Group B3 Kindergarten: Literature Study

Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Dengan Metode Bercerita Melalui Gambar Seri Di Kelompok B3 Tk: Studi Literatur

Authors

  • Fitria Sari Universitas Dharmas Indonesia
  • Putri Riyandini Universitas Dharmas Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56667/jveit.v1i2.57

Keywords:

Story method,, series picture, and children language development

Abstract

This research is attracted by the ineffective language development of children. This is because less of children stimulation to reveal the language skill. Therefore, it is important to have the media that can increase the development of children language like media of picture series. The aim of this study was to know the increasing of children language development.The kind of this research was literatur research. This study did by seeing many of studied that relevant with this research. In this research, the researcher took the result of comprising topic from 7 journals, 3 of books, and 4 of thesis that connected with story of picture series method.The result of this research showes the children language development was increase with story of picture series method. Based on the evidance, the researcher found out three of main results. They are increase the listening skill of children, improve the speaking skill of children, and enhance the reading skill of children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Y. Gustin, Gustin, Y Kombinasi Metode Kolaboratif Learning & Role Play Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak di Mtsn Pondok Pesantren Darussalam. Batu Sangkar: Institut Agama Islam Negeri Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Batu Sangkar., 2019
L. (2017). S. P. B. P. A. J. P. K. P. U. Madyawati, Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: PT Kharisma Putra Utama., 2017.
2004:56). Zubaidah, Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. Yogyakarta: FIP UNY, 2004.
W. dkk Gunarti, Metode Pengembangan Prilaku dan Kemampuan Dasar. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka., 2012.
Z. (2004:1, Ulasan Komprehensif berdasarkan syariah dan sais modern. Jakarta: gema insani press, 2004.
N. dkk. (2009). M. P. B. J. U. T. Dhieni, Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka., 2009.
R. Z. Setiawati, “(31) Setiawati, R. Z., & Setyowati, S. (2017). Pengaruh Metode Bercerita Berbasis Gambar Seri Terhadap Kemampuan Menyimak Anak Kelompok A. PAUD Teratai, 6 (1), 1 5, http://jurnalmahasiswa.unesaac.id./indek.php/paudteratai/article/view/1817911.24889.,” J. Mhs., vol. 6, no. 1, p. 15, 2017.
Aisyah, Aisyah, S. dkk. (2011). Perkembangan dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka. Jakarta: Universitas Terbuka, 2011.
L. A. Ambarani, Pande Kadek Wida, Pudjawan, K., & Tirtayani, “Penerapan Metode Bercerita Berbantuan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Anak.,” E-Journal Pgpaud, vol. 3, no. 1, pp. 5–9, 2015.
L. P. E. Sari, “(30) Sari, L. P. E., Ardana, I. K., & Putra, D. K. N. S. (2016). Penerapan Metode Bercerita Berbantuan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Anak Kelompok A1. E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini, 4 (1), 1 9, https://journal.undi,” journal.undiksha, vol. 4, no. 1, p. 19, 2016
I. Yunita, Skripsi Yunita, Ika. 2014. Meningkatkan Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Bercerita Dengan Media Boneka Tangan Pada Anak Kelompok A1di Tk Kartika Iii-38 Kentungan, Depok, Sleman. sleman: Anak Kelompok A1di Tk Kartika Iii-38 Kentungan, 2014.
E. Dewi, U. T., & Fitria, “(11) Dewi, U. T., & Fitria, E. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bercerita Melalui Media Gambar Seri Pada Anak Usia 5-7 Tahun. Jurnal Pgpaud, 8,(1), 32-35, http://dx.doi.org/10.31000/ceria.v8il.1173.,” J. Pgpaud, vol. 8, no. 1, pp. 32–35, 2018.
W. dkk (2014:3)., Hubungan Asupan Lemak (Lemak Jenuh, Tak Jenuh, Kolesterol) dan Natrium Terhadap Tekanan Darah Pada Pasien Hipertensi di Poli Penyakit Dalam RSP Batu. malang: Universitas Malang, 2014.
A. (2017:79)., “Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini.E-Journal Pgpaud, 1,(1), 75-76, https://doi.org/.31004/obsesi.vlil.33.,” J. PGPAUD, vol. 1, no. 1, pp. 75–79, 2017.
Rahayu, Pengaruh Metode Bercerita dengan Media Gambar Seri Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini di taman kanak-kanak Dharma Wanita Sukarame Bandar Lampung.Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung., 2018.
F. Laila, N, Pengaruh Penggunaan Metode Cerita Gambar Seri Terhadap Kemampuan Membaca Anak. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2012.
N. F. Laila, F. Laila, N, Pengaruh Penggunaan Metode Cerita Gambar Seri Terhadap Kemampuan Membaca Anak. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2012. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2012.
Mutiani, N. Lambung Mengkurat: Universitas Lambung Mangkurat, 2013.
S. Aminah, “Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Permainan Cerita Bergambar Pada Anak Kelompok A TK Plus Tunas Bangsa,” EJournal Pgpaud, vol. 2, no. 1, p. 12, 2013.

Downloads

Published

2020-10-05

How to Cite

Sari, F., & Riyandini, P. (2020). Improving Children’s Language Development By Storytelling Method Through Series Images In Group B3 Kindergarten: Literature Study: Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Dengan Metode Bercerita Melalui Gambar Seri Di Kelompok B3 Tk: Studi Literatur. Journal of Vocational Education and Information Technology (JVEIT), 1(2), 71–77. https://doi.org/10.56667/jveit.v1i2.57