SURVEI TINGKAT KEPUASAN SISWA TERHADAP KETERSEDIAAN SARANA DAN PRASARANA PJOK DI SMA NEGERI 10 GOWA

Authors

  • Nabila Mesfer Pendidikan Jasmani, Universitas Megarezky, Sulawesi Selatan, Indonesia
  • Agus Ismail Pendidikan Jasmani, Universitas Megarezky, Sulawesi Selatan, Indonesia
  • Andi Nahdia T Walinga endidikan Jasmani, Universitas Megarezky, Sulawesi Selatan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56667/djs.v5i01.1680

Keywords:

Facilities And Infrastructure, Level Of Satisfaction, Physical Education

Abstract

This study aimed to determine the level of student satisfaction with the availability of Physical Education facilities and infrastructure at SMA Negeri 10 Gowa. This study was a type of quantitative descriptive research with a survey method. The sample in this study were 90 students of SMA Negeri 10 Gowa. This research instrument used a questionnaire consisting of 49 statement items. The result of the instrument validity test with Pearson’s product moment correlation showed that there was a correlation with a significance level of 0.05 of 0367 (df29) with an alpha reliability coefficient value of 0.952 so that the instrument was reliable. The data analysis technique used was quantitative descriptive statistics with percentages. The result of the study showed that the level of students’ satisfaction with the availability of PJOK facilities and infrastructure at SMA Negeri 10 Gowa was in the category of “very satisfied” at 5.56% (5 students). “satisfied” at 24.44% (22 students), “quite satisfied” at 45.56% (41 students), “dissatisfied” at 14.44% (14 students), and “very satisfied” at 10% (9 students).

References

Ardinata, A., Arifin, M., & Napisah, S. (2020). Analisis Tingkat Kepuasan Siswa SMP Al-Aqso Cluring Terhadap Pelaksanaan Layanan BK Pada Masa Pandemi Covid-19. 9(1), 81–89.

Hardani, Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (H. Abadi (ed.); Issue March). CV Pustaka Ilmu.

Hendriadi, I. G. O. (2021). Ketersediaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani , Olahraga dan Kesehatan. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksa, 9(2), 68–74.

Janah, R., Nurfadilah, K., & Qomariyah, S. (2023). Peran Motivasi Belajar Berpartisipasi Dalam Peningkatan Prestasi Peserta Didik Di SMK Azzainiyyah Raudhatul. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(3), 87–99.

Kamal, F., Winarso, W., & Madiani, L. (2020). Peningkatan Kepuasan Mahasiswa Melalui Kualitas Pelayanan Akademik (Studi Kasus Pada FKIP Universitas Islam As-Syafi"iyah Jakarta). Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Manajemen, 16(1).

Lestar, L. K. G. A. D., Parwata, G. L. A., & Dartin, N. P. D. S. (2020). Ketersediaan Sarana dan Penunjang Pembelajaran PJOK Tingkat SMP Se-Kecamatan Pupuan. Jurnal Pendidikan Jasmani Oahraga Dan Kesehatan, 8(3), 124–132.

Marpaung, J., Adiningtiyas, S. W., & Ramdani. (2021). Kepuasan Siswa Terhadap Layanan Bimbingan Konseling di SMA Kota Batam. Educational Guidance and Counseling Journal, 4(1), 1–9.

Nurrochmah, S. (2023). Surevi Tingkat Kepuasan Pembelajaran PJOK Terhadap Peserta Didik Kelas 7 SMP Brawijaya Smart School Malang. Jurnal MIPA Dan Pembelajarannya, 3(11). https://doi.org/10.17977/um067.v3.i11.2023.3

Sabili Robby, S., & Rosmi, F. (2024). Pentingnya Sarana dan Prasarana dalam Pembelajaran Olahraga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Kelas. Jurnal Universitas Muhammadiyah Jakarta, 2822–2828.

Sari., K. A., Jannah, M., Eka, U. A., Hasda, S., Fadilla, Z., Masita, Taqwin, & Meilida, K. N. A. (2022). Metodologi Kenelitian Kuantitatif (N. Saputra (ed.)). Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Sari, Y. Y., Dhitia Putri Ulfani, Muhammad Ramos, & Padli. (2024). Pentingnya Pendidikan Jasmani Olahraga Terhadap Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(2), 478–488. https://doi.org/10.52060/pgsd.v6i2.1657

Setiawan, I. M. (2021). Ketersediaan Guru , Sarana dan Prasarana Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 9(1), 18–24. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJIK/article/view/30976

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, CV.

Wardana, M A & Kurniawan, A. T. (2021). Survei Tingkat Kepuasan Siswa Dalam Pembelajaran Penjas Berbasis E-Learning Di Masa Pandemi Di Sma Negeri 1 Ngemplak. Journal of Innovation Research and Knowledge, 1(6), 976.

Wiguna, I. N. S., Wahjoedi, W., & Spyanawati, N. L. P. (2021). Ketersediaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan di SMP Se-Kecamatan Bangli. Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Undiksha, 8(3), 108–115. https://doi.org/10.23887/jjp.v8i3.33763

Yasir, M., Suarman, & Gusnardi. (2017). Analisis Tingkat Kepuasan Siswa Dan Motivasi Dalam Pembelajaran Kelompok (Cooperative Learning) Dan Kaitannya Dengan Hasil Belajar Akuntansi Di Smklabor Binaan Fkip Unri Pekanbaru. Pekbis Jurnal, 9(2), 77–90.

Downloads

Published

2025-03-19

How to Cite

Mesfer, N., Ismail, A. ., & Walinga, A. N. T. (2025). SURVEI TINGKAT KEPUASAN SISWA TERHADAP KETERSEDIAAN SARANA DAN PRASARANA PJOK DI SMA NEGERI 10 GOWA. Dharmas Journal of Sport, 5(01), 10–16. https://doi.org/10.56667/djs.v5i01.1680