The Influence of Contextual Teaching and Learning (Ctl) Model on Math Problem Solving Skills in Fractional Material Stories in Elementary School Students: Literature Study
Pengaruh Model Contextual Teaching and Learning (Ctl) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Soal Cerita Materi Pecahan Pada Siswa Kelas IV SD: Studi Literatur
DOI:
https://doi.org/10.56667/jveit.v3i2.95Keywords:
Contextual Teaching and Learning (CTL) Model, Fraction math problem solving, MathematicsAbstract
The ability to solve mathematical problems in fraction material in the form of story problems is an issue faced by elementary school students, especially in the fourth-grade students. Analysis, reasoning, and understanding in solving students' story problems are still weak, besides that students assume that learning mathematics is difficult and unpleasant before trying it. This is the research’s background with the aim of knowing the effect of the Contextual Teaching and Learning (CTL) model on the ability to solve mathematical problems in telling fraction material. This research used the Literature Study. Data collection techniques obtained from the study of literature by collecting data and references from a number of books, journals and theses that fit the purpose of the study. The research results obtained in this study by using literature studies are 1) Student learning is more meaningful by linking the material to the real world, 2) Pressing students to be able to exchange knowledge and learn to work together, 3) Give students the ability to solve mathematical problems in the matter of fraction material stories. This research was conducted by comparing arguments, ideas, opinions and research results from 54 references taken by researchers in this study. This shows that there is The Effect of Contextual Teaching and Learning (CTL) Model in Math Problem Solving Ability in Story Fractional Material Story in Grade IV Elementary Students.
Downloads
References
Azhil, I. M. (2017). Profil Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif Dan Impulsif. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 2(1), 60-68.
Beli, H., & Abdussamad, S. S. Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Menggunakan Pendekatan Kontekstual Pada Siswa Kelas VII Smpn 3 Seluas.
Chusna, F.A. 2016. Upaya Guru Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Pangenrejo Kecamatan Purworejo, Kabupaten Purworejo. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta. (http://eprints.uny.ac.id/429371/1/Frida%20Amri%20Chusna.pdf), di akses 11 Februari 2018.
Dahliah. (2017) Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Numbered Heads Together Di Kelas VII. 2 Smp Negeri 1 Barru.
Friani, I.F., Sulaiman, & Mislinawati. 2017.”Kendala Guru Dalam menerapkan Model Pembelajaran pada Pembelajaran Tematik Berdasarkan Kurikulum 2013 di SD Negeri 2 Kota Banda Aceh”. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Unsyiah, Volume 2, Nomor 1, hlm. 88-97.
Hadiyanta, N. (2013). Penerapan model pembelajaran contextual teaching and learning (CTL) untuk meningkatkan hasil belajar PKn. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 43(1).
Hasibuan, M. I. (2014). Model Pembelajaran Ctl (Contextual Teaching And Learning). Logaritma: Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 2(01).
Hidayati, W. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kerja Sama Melalui Permainan Tradisional Pada Anak Kelompok A Tk Aba Ledok I Kulon Progo Tahun Ajaran 2013/2014. Universitas Negeri Yogyakarta.(Https://Eprints. Uny. Ac. Id/13562/1/Wahyu% Hidayati_1111124735. Pdf).
Jatmiko, J. (2018). Kesulitan Siswa Dalam Memahami Pemecahan Masalah Matematika. Jipmat, 3(1).
Khuriyatun, S. (2012). Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Di Smp Negeri 2 Kembaran Diajukan Untuk Memenuhi Sebagian Dari Syarat Program Fakultas Universitas I (Gi) Pada Mata Pelajaran I Kelas Vii Tahun Ajaran 2011-2012 (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Purwokerto).
Mulyati, T. & Yunansah, H. (2017). PEMBELAJARAN LITERASI:Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, Dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara
Muslim, M. (2019). Pematangan gonad, pemijahan, penetasan telur dan perawatan larva ikan gabus (Channa striata). Pena Akuatika, 18(2), 1–12. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31941/penaakuatika.v18i2.732
Nilasari, E., Djatmika, E., & Santoso, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(7), 1399–1404. https://doi.org/10.17977/jp.v1i7.6583
Nurhadi, 2014, Pembelajaran Kontekstual ( Contextual Teaching and Learning) dan Penerapan dalam KBK, UM Press, Malang
Rahayu, Y. A., & Winarso, W. (2018). Berpikir Kritis Siswa Dalam Penyelesaian Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Tipe Gaya Kognitif Reflektif Dan Impulsif. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1).
Rofi, A. (2014). Pengembangan Buku Teks Pembelajaran Berbasis Kontekstualdalam Materi Proses Morfologis Bahasa Indonesia Pada Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesiafakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Batanghari Jambi. Bahasa, Sastra, Dan Pembelajaran, 2(3).
Rustinah, R. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Penerapan Metode Team Game Turnament Pada Siswa Kelas Vii. 1 Smp Negeri 3 Batanghari Tahun Pelajaran 2012/2013. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 5(1), 40-51.
Salvitri, W., Sudarman, Y., & Kadir, T. H. (2017). Penerapan Metode Latihan (Penguatan) Dengan Pemberian Kuis Dalam Pembelajaran Seni Budaya Siswa Di Smp Negeri 2 Painan Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Sendratasik, 6(1), 46-54.
Sari, E. K. (2017). Peningkatan Sikap Menghargai Pendapat Dan Prestasi Belajar Siswa Materi Menghargai Keputusan Bersama Melalui Vct Gejala Kontinum Di Kelas V Sd Negeri 2 Karangtengah (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Purwokerto).