PENGEMBANGAN BLOG SEBAGAI SARANA DAN SUMBER BACAAN DALAM KEGIATAN LITERASI BAGI GURU DAN SISWA PADA MASA PANDEMI COVID-19

Authors

  • Fransiska Arina Ehgo Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Made Sutama Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Wayan Artika Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v2i2.271

Keywords:

Development, Blog, Literacy, Covid-19 Pandemic

Abstract

This development research was motivated by the restriction of reading resources in the implementation of literacy activities for teachers and students during the Covid 19 pandemic. This research aimed at developing a blog as a tool and reading resources for literacy program during the Covid 19 pandemic and to elicit the teachers and students responses after using the blog. This study is employed (Research and Development). The study involved the bahasa Indonesia teacher and the class VIII 2 students SMP Negeri 6 Singaraja as the research subjects. The data were collected by a questionnaire and were analyzed descriptively and quantitatively. The results of the study showed that the blog was considered acceptable and feasible according to the results of content expert questionnaire by the average of 92,5. The score was in the interval 76 < SR ≤ 100 categorized as ‘Very Appropriate’. The results of media expert questionnaire was by the average of 77,5. The score was in the interval 76 < SR ≤ 100 considered to be ‘Very Appropriate’. Moreover, the results of the restricted try out by the teacher was by the average of 97,7. The scored was in the interval 76 < SR ≤ 100 considered to be ‘Very Appropriate’. In addition, the total score of the students’ responses was 75,5% in the interval 61 – 80 % categorized as ‘Appropriate”.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 227 times

References

Adrianti, N. K. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Bahasa Jepang Berbasis Adobe Flash untuk Sekolah Dasar.

Ali, M. & M. A. (2014). Metodologi & Aplikasi Riset Pendidikan.

Amalia, R. R. (2015). Literasi Digital Pelajar SMA : Kemampuan Berkomunikasi dan Berpartisipasi Pelajar SMA Negeri di Daerah Istimewah Yogyakarta melalui Internet. Jurnal Studi Pemuda, 4(1).

Antoro, B. (2017). Gerakan Literasi Sekolah Dari Pucuk Hingga Akar Sebuah Refleksi.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran.

Diputra, K. S. (2020). No Title. Journal of Character Education Society, 3(1).

Haryanto. (2015). Teknologi Pendidikan.

Hidayat, H. dkk. (2020). Peranan Teknologi dan Media Pembelajara bagi Siswa Sekolah Dasar di dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Dan Kewarganegraan Undiksha, 8(2).

Husaini, M. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Bidang Pendidikan (E-education). Jurnal Mikrotik, 2(1).

Kristiyanti, M. (2011). Blog Sebagai Alternatif Media Pembelajaran. Majalah Ilmiah Informatika.

Leonindita, dkk. (2020). Analisis Problematika Pembelajaran Daring Siswa Kelas VIII pada Materi Baris dan Deret Ditinjau dari Pemahaman Konsep. De-Journal (Dharmas Education Journal), 1(2).

Nanda, R. P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantantuan Blog untuk Meningkatkan Habits Of Mind pada Materi Sistem Gerak pada Manusia.

Nugroho, A. A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Blog pada Materi Trigonometri.

Nuriansyah, F. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Online dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi saat Awal Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Ekonomi Indonesia, 1(2).

Putra, N. (2015). Research & Development Penelitian Pengembangan: Suatu Pengantar.

Rahman, A. (2016). Pengaruh Negatif Era Teknologi Informasi Komunikasi pada Remaja (Perspektif Pendidikan Islami). Jurnal Studi Pendidikan, XIV(1).

Rahmandhani, R. (2016). Pengembangan Pembelajaran Menggunakan Media Blog untuk Meningkatkan Belajar Siswa SMK Negeri 1 Purworejo.

Safitri, A. dkk. (2019). Penggunaan Internet Sebagai Sumber Belajar Sosiologi Siswa IPS di SMAN 1 Singaraja. E-Journal Pendidikan Sosiologi Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Sejarah, Sosiologi Dan Perpustakaan, 1(3).

Salahuddin, A. (2021). MODUL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) BERMUATAN PENDIDIKAN KARAKTER.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian, Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.

Suryani. (2019). Sumber Daya pada Pola Pembelajaran Jarak Jauh di Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Provinsi Riau. Jurnal Wedana, V(4).

Downloads

Published

2021-08-06

How to Cite

Arina Ehgo, F., Sutama, I. M. ., & Artika, I. W. . (2021). PENGEMBANGAN BLOG SEBAGAI SARANA DAN SUMBER BACAAN DALAM KEGIATAN LITERASI BAGI GURU DAN SISWA PADA MASA PANDEMI COVID-19. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 2(2), 208–218. https://doi.org/10.56667/dejournal.v2i2.271

Issue

Section

Articles