PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISIONS (STAD) TERHADAP KEMAMPUAN MENGANALISIS STRUKTUR TEKS NEGOSIASI KELAS X SMA

Authors

  • Rafika Muspita Sari Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan, Universitas Asahan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1220

Keywords:

Student Teams Achievement Division , Analytical Ability, Negotiation Text

Abstract

The purpose of this study is to determine whether there is an influence in the application of the Student Teams Achievement Division (STAD) learning model on the Ability to Analyze Negotiation Text Structures for Class X SMA Negeri 1 Lima Puluh . The type of this research is experimental research with the form of experimental design, amely True-experimental design type post test only control design. In class Nese Experiment class using the Student Teams Achievement Division (STAD) learning method and class X3 as the control class using the conventional method. Post-test was obtaned with an average result of 80 for the Experiment class and 61,9 the control class. The results of the to calculation that have been obtaned show at ts value is obtaned, then the t table is consulted at the 5% and 1% level with dk = (NI+N2)-2 = (36+36)-2-70. In tablet with dk = 70, there is a significant level of 5% = 2.00 and a significant level of 1% = 2.65 because tcount (o) is greater than label (11), which is a significant level of 5% (6.93>2, 00). Then the significance level of 1% (6.93> 2.65), then the null hypothesis (Ho) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is accepted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, Y., Ananda, A., Montessori, M., & Khairani, K. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan SAVI dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar PPKn. Jurnal Basicedu, 6(4), 7433–7445. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3355

Ardi, M. (2011). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar (Eksperimen Pada Pelajaran Sains Di SMPN 4 Siswa Kelas II, Kel. Tanjung Kapal, Kec. Rupat, Kab. Bengkalis). Skripsi, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Arikunto, S. (2019). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik.

Asmedy, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(2), 108–113. https://doi.org/10.54371/ainj.v2i2.41

Dedek Andrian, Astri Wahyuni, Syarul Ramadhan, Fini Rezy Enabela Novilanti, & Zafrullah. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Peningkatan Hasil Belajar, Sikap Sosial, dan Motivasi Belajar. INOMATIKA, 2(1), 65–75. https://doi.org/10.35438/inomatika.v2i1.163

Dhania, E. R., Anam, S., & Awalludin, A. (2019). Kemampuan dan Kesulitan Siswa Kelas X SMA Negeri 3 OKU dalam Menulis Teks Negosiasi. Diksa: Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 122–132.

Islami, V. H., Soeprianto, H., & Prayitno, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(2), 239–247. https://doi.org/10.29303/griya.v1i2.48

Jamilah, J., Sartika, R. P., & Ulfah, M. (2021). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe stad terhadap hasil belajar siswa pada materi atom dan partikel penyusunnya. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 10(1), 48–56. https://doi.org/10.31571/saintek.v10i1.2465

Jeklin, A. (2016). Penelitian Kepustakaan dalam Penelitian Pengembangan Pendidikan Bahasa Indonesia. Jurnal Borneo Humaniora, 1(1), 1–23.

Lovisia, E. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Studentteams Achievement Division (STAD) Pada Pembelajaran Fisika Siswa Kelas X SMA Negeri 7 Lubuklinggau. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 1(1), 1–12.

Maharini, I. G. A. D., Lasmawan, W., & Sutama, I. M. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Pkn Ditinjau Dari Motivasi Berprestasi Siswa Kelas 4 SD Di Gugus I Kuta Kabupaten Badung. Jurnal Pendidikan Dasar Ganesha, 3(1).

Matheus, M., & Wasilah, A. (2018). Kemampuan Siswa Kelas X Sma Cinta Budaya Menganalisis Teks Negosiasi Tahun Pembelajaran. Junral Unimed, 1(1), 107–116.

Ngailo, D. W., Muliadi, A., Adawiyah, S. R., Samsuri, T., & Armansyah, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Keterampilan Sosial dan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Empiricism Journal, 2(1), 19–28. https://doi.org/10.36312/ej.v2i1.583

Nuraeni, S. E., Afghohani, A., & Exacta, A. P. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMA. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 6(2), 1–5. https://doi.org/10.53565/pssa.v6i2.180

Purwaningsih, S. (2018). Pengaruh Keaktifan Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Materi Turunan Fungsi Pada Siswa Kelas Xi Is 2 Sma N 15 Semarang. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 5(2), 63. https://doi.org/10.26714/jkpm.5.2.2018.63-67

Ramafrizal, Y., & Julia, T. (2018). Kajian Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) Dalam Upaya Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar Akuntansi. Oikos: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan Ekonomi, 2(2), 133–145.

Risdiawati, Y. R. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS 4 SMA Negeri 1 Imogiri Tahun Ajaran 2011/2012. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 1(2), 1–10.

Saadah, F. Y., & Susanti, L. Y. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap hasil belajar ipa kelas VII MTs. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science Education, 1(2), 81–90.

Shobrina, N. Q., Sakti, I., & Purwanto, A. (2020). Pengembangan Desain Bahan Ajar Fisika Berbasis E-modul Pada Materi Momentum. Jurnal Kumparan Fisika, 3(1 April), 33–40.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (1st ed.). Penerbit Alfabeta.

Sukardi, H. M. (2021). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi Dan Praktiknya (Edisi Revisi). Bumi Aksara.

Suriat, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 22–31. https://doi.org/https://doi.org/10.37150/perseda.v5i1.1571

Suriyanto, D., Taufik, L., & Mubarak, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Materi Asam Basa. Spin Jurnal Kimia & Pendidikan Kimia, 2(2), 132–145. https://doi.org/10.20414/spin.v2i2.2696

Syihabuddin, M. A., & Amalia, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Siswa Mts. Maâ€Tm Arif Sidomukti Gresik. Miyah: Jurnal Studi Islam, 18(1), 75–84. https://doi.org/https://doi.org/10.33754/miyah.v18i1.456

Tarigan, H. G. (2008). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.

Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe Penelitian Deskripsi Dalam Ilmu Komunikasi. Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2), 83–90. https://doi.org/10.17933/diakom.v1i2.20

Published

2023-12-24

How to Cite

Sari, R. M. (2023). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISIONS (STAD) TERHADAP KEMAMPUAN MENGANALISIS STRUKTUR TEKS NEGOSIASI KELAS X SMA . Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 932–942. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1220

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.