Efforts to Increase Self-Confidence through Role Play Activities for 4-5 Year Old Children

Authors

  • Kholisfatul Khotimah Program Studi PG Paud,Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas PGRI Argopuro Jember, Indonesia
  • Mahendra Aswit Sandra Barata Program Studi PG Paud,Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas PGRI Argopuro Jember, Indonesia
  • Indah Kharismawati Program Studi PG Paud,Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas PGRI Argopuro Jember, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v6i1.1598

Keywords:

Self-Confidence Development, Role-Playing Methods, Early Childhood

Abstract

This study aims to enhance the self-confidence of early childhood students through the implementation of role-playing methods at RA Miftahul Hidayah, Panti District, Jember Regency. The research method used is Classroom Action Research (CAR), conducted in two cycles, each consisting of planning, implementation, observation, and reflection phases. The research subjects were 20 children aged 4-5 years. Results in Cycle I indicated that 55% of the children showed increased self-confidence, but this result did not meet the target of 75% success. In Cycle II, improvements were made through individualized guidance and more varied role-playing scenarios. As a result, 75% of the children showed significant self-confidence enhancement. Thus, role-playing methods have proven effective in supporting the socio-emotional development of children and can be widely implemented in early childhood education settings.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, B. F. P. de, Mesquita, I., & Bravo, R. B. (2023). USE OF SOCIAL NETWORKS IN CHILDHOOD: Impacts on development in second and third childhood. International Journal of Human Sciences Research, 3(13), 2–12. https://doi.org/10.22533/at.ed.55831323190410

Aryaprasta, I. G. K., & Riyadi, A. R. (2018). Model Pembelajaran Tari Kreatif untuk Meningkatkan Percaya Diri Anak Usia Taman Kanak-Kanak. GOLDEN AGE: JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. https://doi.org/10.29313/ga.v2i1.3864

Ismaiyah, N. (2022). Pengembangan Perilaku Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Bermain Peran di Masa Pandemi. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 38–47. https://doi.org/10.19105/kiddo.v3i1.5543

Lainnya, L. (2010). Mau akses jurnal yang dilanggan UNY dari rumah ? Klik Disini !

Masriani, M., & Dina Liana. (2022). Optimalisasi Pengembangan Percaya Diri pada Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling. https://doi.org/10.46963/mash.v5i01.475

Nikmah, F., Izzati, U. A., & Darminto, E. (2022). Penerapan Metode Bermain Peran Berbasis Profesi Untuk Meningkatkan Kemandirian Dan Rasa Percaya Diri Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama. https://doi.org/10.53565/pssa.v8i1.487

Paggama, A. A., A. Rezky Nurhidaya, & Sadaruddin. (2023). Literature Review Implementasi Bermain Peran untuk Perkembangan Kemampuan Sosial Emosional Anak di TK. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini. https://doi.org/10.35473/ijec.v5i1.2139

Rachmi, T., Dewi, N. F. K., & Astuti, C. F. (2023). OPTIMALISASI KEMAMPUAN MENYIMAK MELALUI METODE BERMAIN PERAN PADA ANAK USIA DINI. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31000/ceria.v12i1.9137

Saleh, G. (2018). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Guru Dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini. MEDIUM. https://doi.org/10.25299/medium.2018.vol6(2).2411

Sari, M., & Yulsyofriend. (2020). Pengintegrasian Metode Bermain Peran dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusi.

Sofiani, I. K., Mufika, T., & Mufaro’ah, M. (2020). Bias Gender dalam Pola Asuh Orangtua pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.300

Sriyanti, S., & Pratiwi, E. S. (2022). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI METODE BERMAIN PERAN DI BA NURUL HIDAYAH SUMBERAGUNG KEPOHBARU BOJONEGORO. Al-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak. https://doi.org/10.46773/al-athfal.v3i1.406

Utami, R. W. T., & Hanafi, M. (2018). Pengaruh Metode Bermain Peran Terhadap Peningkatan Percaya Diri Pada Anak Usia Pra Sekolah (4-5 Tahun) di Pendidikan Anak Usia Dini Insan Harapan Klaten. Jurnal Keperawatan Soedirman. https://doi.org/10.20884/1.jks.2017.12.2.694

Utami, R. W. T., Hanafi, M., & Kriswoyo, P. G. (2017). Pengaruh Metode Bermain Peran Terhadap Peningkatan Percaya Diri Pada Anak Usia Pra Sekolah (4-5 Tahun) Di Pendidikan Anak Usia Dini Insan Harapan Klaten. The Soedirman Journal of Nursing), 12(2), 84–92.

Wardani, I. K., Hafidah, R. ., & Dewi, N. K. (2021). Hubungan antara Peran Guru dengan Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini. Kumara Cendekia. https://doi.org/10.20961/kc.v9i4.54845

Zahrotunnisa, Z., & Rukhiyah, Y. (2019). Upaya Meningkatkan Percaya Diri Melalui Bermain Peran Makro Pada Anak Usia 5-7 Tahun. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31000/ceria.v8i1.1172

Published

2025-06-17

How to Cite

Khotimah, K. ., Sandra Barata, M. A. ., & Kharismawati, I. . (2025). Efforts to Increase Self-Confidence through Role Play Activities for 4-5 Year Old Children. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 6(1), 80–88. https://doi.org/10.56667/dejournal.v6i1.1598

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.