Efektivitas Pembelajaran Game Based Learning Menggunakan Baamboozle Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI SMAN 1 Kalitidu
DOI:
https://doi.org/10.56667/de_journal.v6i1.1819Keywords:
Game-Based Learning, Baamboozle, Learning Outcomes.Abstract
This study aims to examine the impact of a game-based learning model utilizing the Baamboozle platform on students’ academic achievement in Economics. A quantitative approach was employed using a quasi-experimental design, specifically the One-Group Pretest-Posttest Design. The participants consisted of 34 eleventh-grade students from SMA Negeri 1 Kalitidu. Data collection techniques included learning outcome tests (pretest and posttest), classroom observations, and documentation. Descriptive statistical analysis revealed an increase in students’ average scores from 51.32 (pretest) to 88.09 (posttest). The normality test confirmed that the data were normally distributed (sig. = 0.200), and the paired sample t-test indicated a statistically significant difference between pretest and posttest scores (sig. = 0.001, p < 0.05). Additionally, the average gain score of 0.76 fell into the high category, signifying a substantial improvement in learning outcomes. These findings suggest that implementing game-based learning through Baamboozle significantly enhances students’ academic performance and can serve as an effective, engaging instructional strategy aligned with the demands of modern education.
Downloads
References
Asmaka, R. (2019). Pengaruh model pembelajaran Game-Based Learning Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Materi Peluang Kelas Viii Smp Negeri 2 Balen Tahun Pelajaran 2018/2019. In Skripsi.
Azizah, K., Sudirman, A., & Marwati, S. (2024). Implementasi Metode Game-Based Learning (Baamboozle) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran IPA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, 3(1).
Cahyaningrum, Y., Cuhanazriansyah, M. R., Hendrawan, A., & Nafi, N. (2023). Implementasi game based learning ( GBL ) monopoli digital ( MonDig ) dalam pembelajaran mahasiswa IKIP PGRI Bojonegoro. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 8(1), 70–74.
Dasar, D. I. S., Anggraini, H. I., Kusumaningrum, S. R., & Malang, U. N. (2021). Pendidikan Penerapan Media Pembelajaran Game Matematika Berbasis Hots Dengan Metode Digital Game Based Learning ( DGBL ). 2(11), 1885–1896.
Fradani, Ayis Crusma. Stevani, F. F. A. (2024). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Baamboozle Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X-1 Sma Negeri 1 Parengan. Prosiding Seminar Nasional, 2 (2), 241–249.
Iffada, N. U., & Efendi, Y. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Bamboozle untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Statistika pada Siswa Kelas VII di SMP Dharma Karya UT. 1669–1675.
Laraswati, D. (2021). Digital Game Based Learning Tebak Nama Buah dan Sayuran Dalam Bahasa Inggris Dengan Model Addie. 7(1). https://doi.org/10.31294/jtk.v4i2
Murti, M., Jais, M., & Rahim, F. (n.d.). Pengaruh Penerapan Metode Game Based Learning (Baamboozle) Sebagai Media Evaluasi Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa SMP Negeri 40 Bulukumba. Jurnal Kependidikan Media, 12.
Nugraha, S. E., Kurniawati, Z. L., Lumowa, S. V. T., & Turista, D. D. R. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Game Based Learning Berbantuan Media Baamboozle Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Kelas X SMA 2 Tenggarong Sebrang. Bioed : Jurnal Pendidikan Biologi, 12(2), 144. https://doi.org/10.25157/jpb.v12i2.15517
Oktariani, M., & Supendi, A. (2024). Game Simulation pada Pembelajaran Ekonomi di Sekolah Menengah Atas. 3.
Sari, A. N., Astuti, R. P. F., Khoirotunnisa, A. U., & Pristian. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Berbantu Media Plotagon Terhadap Hasil Belajar Ditinjau Dari Sikap Kreatif Siswa. 3(1), 42–51.
Tri Hartanto, R., Wijaya Kusuma, J., Matematika, P., & Bina Bangsa, U. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Game Based Learning dengan Quiz Game Baambloze terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa SMP. In Original Research.
Ulifatul Khasanah, D., & Marulia TLTobing, V. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Game Based Learning Dengan Bantuan Media Uno Stacko For Question Card Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Topik Bahasan Puisi Rakyat. Jurnal Ilmiah SARASVATI, 3(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dharmas Education Journal (DE_Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten