PENGARUH ADMINISTRASI PENDIDIKAN DAN KINERJA GURU TERHADAP DISIPLIN BELAJAR DI SMK IT IBNU KATSIR JEMBER
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i2.1482Keywords:
Educational Administration, Teacher Performance, Learning DisciplineAbstract
This study aims to evaluate the impact of Educational Administration and Teacher Performance on Student Discipline at SMK IT Ibnu Katsir Jember. Using a quantitative approach with an analytical survey and cross-sectional design, the research sample consists of 31 students from grades X and IX. Data analysis was performed using multiple regression and hypothesis testing. The findings indicate that Educational Administration (X1) has a negative effect on Student Discipline (Y), with a significance value of 0.916 (greater than α = 0.05) and a t-value of -0.107 (less than the t-table value of 2.048). Conversely, Teacher Performance (X2) positively and significantly affects Student Discipline, with a significance value of 0.004 (less than α = 0.05) and a t-value of 3.432 (greater than the t-table value of 2.084). Additionally, both Educational Administration and Teacher Performance together have a positive effect on Student Discipline, as indicated by a significance value of 0.003 (less than α = 0.05) and an F-value of 10.721 (greater than the F-table value of 3.33). This study highlights the critical role of Teacher Performance in enhancing Student Discipline, while Educational Administration does not show a significant impact on its own.
Downloads
References
Azhari. (2016). Manajemen pembiayaan pendidikan, fasilitas pembelajaran, dan mutu sekolah. In Jurnal Administrasi Pendidikan.
Halleyda, N. (2021). TUDENT FRIENDS COUNSELOR “KOSASI” OPTIMIZE STUDENT’S LEARNING DISCIPLINE IN DISTANCE LEARNING AT SMPN 2 JATISRONO. Jarlitbang, 6(1), 87–98.
Hanik, E. U., Istiqomah, N., Hanifah, A. N., Trisnawati, W., & Syifa, L. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Kedisiplinan Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Civil Officium: Journal of Empirical Studies on Social Science, 8(1), 14–19.
Haryuni, S. (2013). Penerapan Bimbingan Konseling Pendidikan Dalam Membentuk Kedisiplinan Layanan Bimbingan Pengembangan Diri. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 389–416.
Kholilah. (2005). Hubungan antara prestasi siswa tentang administrasi pendidikan terhadap prestasi Belajar siswa di sekolah menengah atas (SMA) negeri 2 Tangerang.
Kurniawan. (2018). Budaya tertib siswa di sekolah. In CV Jejak (Jejak Publisher).
Made, N., & Dianis, F. (2023). Optimalisasi Perencanaan Administratif dalam Administrasi Pendidikan untuk Peningkatan Mutu Layanan Pendidikan di Indonesia. Jayapangus Press, 3(1), 464–478.
Muspawi, M. (2021). Strategi Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(1), 101–106.
Padil. (2021). Implementasi layanan bimbingan kelompok dalam meningkatkan kedisiplinan belajar siswa di sekolah. JUBIKOPS: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 3(1), 25–36.
Prananda, G., Kharismadewi, Y., Ricky, Z., & Friska, S. Y. (2021). The COVID-19 Pandemic Impact on Elementary Students Online Learning Motivation. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 153–160.
Purbiyanto, R. (2018). PENGARUH DISIPLIN BELAJAR, LINGKUNGAN KELUARGA, DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 341–361.
Purniawati. (2018). Pengaruh Kinerja Guru Terhadap Disiplin Belajar Siswa SMK Muhammadiyah 1 Seputih Banyak Lampung Tengah. In (Doctoral dissertation, IAIN Metro).
Rohman, F. (2018). PERAN PENDIDIK DALAM PEMBINAAN DISIPLIN SISWA DI SEKOLAH / MADRASAH. Ihya Al-Arabiyah, 4(1), 72–94.
Sobri, M., Yogyakarta, U. N., Belajar, K., Sobri, M., & Yogyakarta, U. N. (2015). PENGARUH KEDISIPLINAN DAN KEMANDIRIAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR EKONOMI MADRASAH ALIYAH DI KECAMATAN PRAYA. Jurnal Harmoni Sosial, 1(1), 43–56.
Sriwidianti, E. (2024). PERAN GURU SEKOLAH DASAR DALAM MENINGKATKAN DISIPLIN SISWA PADA PEMBELAJARAN TATAP MUKA ERA NEW NORMAL. Berajah JournalJurnal Pembelajaran Dan Pengembangan Diri, 6(1).
Syukur, A., & Universitas. (2021). RUANG LINGKUP DAN FUNGSI ADMINISTRASI PENDIDIKAN DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN. Jurnal El-Fakhru, 1(1), 28–45.
Yani. (2023). Administrasi pendidikan. In CV. Tatakata Grafika.
Zakiah, N., Fahrezi, M., Nursikah, I., & Azhari, M. T. (2024). Dinamika Kepemimpinan Perguruan Tinggi : Tantangan dan Strategi Manajemen untuk Menanggapi Perubahan Cepat di Era Globalisasi. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 7(1), 3146–3153.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dharmas Education Journal (DE_Journal)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten