UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PPKN DENGAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA SISWA KELAS IV SDN PULOGEBANG 07 JAKARTA TIMUR
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i1.976Keywords:
Learning Result, Problem Based Learning, PPKnAbstract
This study seeks to enhance PPKn learning outcomes by implementing the PBL (Problem-Based Learning) paradigm with students in grade four at SDN Pulo Gebang 07. This study employed classroom action research on a sample of 26 fourth-grade students. Testing, observation, and documentation are methods for collecting data. This study's findings support the claim that PBL improves academic outcomes for students. The outcomes of Cycle I demonstrate this, where 12 students completed the course (46.15%) and 14 students did not (53.84%). The second cycle of students who completed was 23 students (88.46%), while 3 students were incomplete (11.53%).
Downloads
References
Afridiani, T., Soro, S., & Faradillah, A. (2020). Pengaruh model problem based learning (PBL) berbasis lembar kerja peserta didik (LKPD) terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis. Euclid, 7(1), 12–21.
Ahmad, K., & Hidayat, A. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan PKn melalui Pembelajaran Learning Community pada Siswa Sekolah Dasar. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 8(2), 75–83.
Asrifah, S., Solihatin, E., Arif, A., & Iasha, V. (2020a). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Siswa Kelas V SDN Pondok Pinang 05. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 16(30), 183–193.
Asrifah, S., Solihatin, E., Arif, A., & Iasha, V. (2020b). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Siswa Kelas V SDN Pondok Pinang 05. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 16(30), 183–193.
Gumuruh, A. R., & Adinata, T. P. (2020). PENINGKATAN HASIL BELAJAR PKN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH SISWA KELAS VII DI SMP NEGERI 3 NEGARA. Jurnal Bina Ilmu Cendekia, 1(1), 44–58.
Halimah, N., & Adiyono, A. (2022). Unsur-Unsur Penting Penilaian Objek Dalam Evaluasi Hasil Belajar. EDUCATIONAL JOURNAL: General and Specific Research, 2(1), 160–167.
Haryanti, Y. D., & Febriyanto, B. (2017). Model problem based learning membangun kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2).
Kelana, J. B., & Wardani, D. S. (2021). model pembelajaran IPA SD. Cirebon: Edutrimedia Indonesia.
Kurniawan, M. W., & Wuryandani, W. (2017). Pengaruh model pembelajaran berbasis masalah terhadap motivasi belajar dan hasil belajar PPKn. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 14(1), 10–22.
Magdalena, I., Haq, A. S., & Ramdhan, F. (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar Negri Bojong 3 Pinang. Bintang, 2(3), 418–430.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).
Sahayu, S. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Probing-Prompting Berbantuan Media Sederhana Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 321–328.
Setiyaningrum, M. (2018). Peningkatan hasil belajar menggunakan model problem based learning (PBL) pada siswa kelas 5 SD. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 1(2), 99–108.
Sinaga, F. J. (2021). Pengaruh Metode Problem Based Learning (Pbl) Secara Luring Terhadap Hasil Belajar Ppkn Siswa Kelas 5 Sdn 101941 Melati. Prosiding Seminar Nasional, 1(1), 1–11.
Uktolseja, N. F., & Wibawa, S. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Wawasan Nusantara Di Sekolah Dasar. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6), 1744–1749.
Wijayama, B. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPA dan Karakter Rasa Ingin Tahu Melalui Model Problem Based Learning Peserta Didik Kelas VI. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 10(2), 190–198.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dharmas Education Journal (DE_Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten