PENINGKATAN HASIL BELAJAR MELALUI PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEBAGAI SUMBER BELAJAR IPA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v2i2.392Abstract
This research aims to improve student learning outcomes through environmental exploitation. This research is categorical action research that is carried out in one cycle or cycles. The stages in each cycle are planning, implementation, observation and reflection. The research points are students of category V SDN 146 or X Tanjung Solok, totaling 20 people. The object includes science learning outcomes. Research information is combined using test and monitoring methods. The test is used to obtain information about the results of students' science practice. Monitoring is used to dig up information about students' activities in exploring science learning, then the combined information is analyzed quantitatively and qualitatively. Science learning through the use of the environment as a learning resource is very helpful for students in science learning, using the environment as a learning resource can increase teacher motivation and get a positive response from students which has an effect on increasing student learning outcomes.
Downloads
References
Anis & Kelik Purwanto. (2020). Penggunaan Pembelajaran Model Word Square Bagi Hasil Belajar Ips Siswa Kelas VI SDN 08 Sitiung. De_Journal (Dharmas Education Journal), 1(2), 209–219.
Esi, Purwaningsih, E., & Okianna. (2016). Peranan guru sebagai fasilitator dan motivator dalam meningkatkan hasil belajar di kelas XI SMK. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran.
Hamriana, H. A. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8095
Harahap, T. H., & Nasution, M. D. (2021). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Connected Methematics Project (Cmp). Journal Mathematics Education ….
Irwandi, I., & Fajeriadi, H. (2020). Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa SMA di Kawasan Pesisir, Kalimantan Selatan. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan. https://doi.org/10.20527/binov.v1i2.7859
Istialina. (2016). Pemanfaatan lingkungan sebagai sumber belajar pada subtema hewan dan tumbuhan di lingkungan rumahku kelas iv sd negeri 3 jeumpa kabupaten Bireuen. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Prodi PGSD.
Kristyowati, R., & Purwanto, A. (2019). Pembelajaran Literasi Sains Melalui Pemanfaatan Lingkungan. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p183-191
Ngazizah, N., Saputri, D. R., Prahastiwi, F. A., Maulannisa, D., & Safitri, D. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Keterampilan Generik Sains Terintegrasi Karakter Tema 6 Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(1), 81–89. https://doi.org/10.31949/jcp.v7i1.2591
Oktavidola, M. (2020). Efektivitas Pemanfaatan Lingkungan Sekolah dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Kata bagi Anak Kesulitan Belajar Kelas III di SDN 33 Kalumbuk Padang. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus.
Patmanidar. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Melalui Model Kooperatif Tipe Think Pair And Share ( TPS ) Di Sekolah Dasar Patmanidar. DE_JOURNAL (Dharmas Education Journal), 2(1), 79–90.
Rifa Hanifa Mardhiyah, Sekar Nurul Fajriyah Aldriani, Febyana Chitta, & Muhamad Rizal Zulfikar. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura : Jurnal Pendidikan. https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813
Safutra, J. K. (2015). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Mata Pelajaran IPA kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Tahun 2015.
Suprayetkti, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Di SD. Jurnal Teknodik. https://doi.org/10.32550/teknodik.v12i1.416
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Prenadamedia Group.
Wulandari, F. (2020). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Anak Sekolah Dasar. Journal of Educational Review and Research. https://doi.org/10.26737/jerr.v3i2.2158
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 DE_JOURNAL (Dharmas Education Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten