PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MODEL PROJECT BASED LEARNING (PJBL) MATERI EKOSISTEM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF PADA SISWA SMA NEGERI 4 AMBON

Authors

  • Audrey Louise Makatita Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Nusa Tenggara Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i1.1289

Keywords:

1. Project-Based Learning Model 2. Development of Tools 3. Cognitive Learning Outcomes

Abstract

The selection of appropriate strategies and learning models in the implementation of learning activities can enhance the effectiveness of the students' learning process. This research aims to evaluate the development of instructional tools that integrate the Project-Based Learning (PjBL) model on the topic of ecosystems. The research method used is quantitative descriptive. The evaluation of the results of the development of instructional tools refers to the 4D model, which includes the Define (definition), Design (design), Develop (development), and Disseminate (dissemination) stages. The research findings indicate that the developed instructional tools significantly improve students' understanding of the material and their ability to answer questions, as evidenced by the average student scores falling within the range of 81-85 with a relative frequency of 20%.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 274 times

References

Adan, S. I. A. (2023). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PIJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran.

Anggraini, N., Nazip, K., Amizera, S., & Destiansari, E. (2022). Pengaruh Sistem Pembelajaran Daring terhadap Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5), 6625–6631. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i5.3143

Apriany, W. A., Winarni, E. W., & Muktadir, A. M. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V SD Negeri 5 Kota Bengkulu. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 3(2), 88–97. https://doi.org/10.33369/dikdas.v3i2.12308

Budiarso, A. S. (2017). Analisis Validitas Perangkat Pembelajaran Fisika Model Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Edukasi, 4(2), 15. https://doi.org/10.19184/jukasi.v4i2.5204

Eliza, F., Suriyadi, S., & Yanto, D. T. P. (2019). Peningkatan Kompetensi Psikomotor Siswa Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) di SMKN 5 Padang. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 19(2), 57–66. https://doi.org/10.24036/invotek.v19i2.427

Kurniahtunnisa, K., Anggraito, Y. U., Ridlo, S., & Harahap, F. (2023). STEM-PjBL Learning: The Impacts on Students’ Critical Thinking, Creative Thinking, Communication, and Collaboration Skills. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i7.2985

Magdalena, I., Rizqina Agustin, E., & Fitria, S. M. (2024). Konsep Model Pembelajaran. Sindoro CENDIKIA PENDIDIKAN.

Mahanal, S., Darmawan, E., Corebima, A. D., & Zubaidah, S. (2010). Pengaruh Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) pada Materi Ekosistem terhadap Sikap dan Hasil Belajar Siswa SMAN 2 Malang. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi). https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v1i1.179

Marpaung, F. N., Nadeak, B., & Naubaho, L. (2023). Teknik Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 3761–3772.

Norita, E., & Hadiyanto, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kognitif Berbasis Multimedia di TK Negeri Pembina Padang. Jurnal Basicedu. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.783

Nuritha, C., & Tsurayya, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.430

Patmanidar, P. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Melalui Model Kooperatif Tipe Think Pair and Share (Tps). Dharmas Education Journal (DE_Journal), 2(1), 79–90. https://doi.org/10.56667/dejournal.v2i1.232

Putri, A. T., Idrus, I., & Yennita, Y. (2017). Analisis Korelasi Sikap Ilmiah Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Melalui Model Pbl. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.33369/diklabio.1.1.1-9

Riska Anisa Indriyani, Wahyu Lestari, & Farid Setiawan. (2023). Urgensi Manajemen Pendidikan dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya. https://doi.org/10.55606/jpbb.v1i2.981

Shinta, R., Suasti, Y., & Ernawati, E. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Software Macromedia Director Pada Pembelajaran Ips. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 369–376. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.991

Suraji, R., & Sastrodiharjo, I. (2021). Peran spiritualitas dalam pendidikan karakter peserta didik. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 7(4), 570. https://doi.org/10.29210/020211246

Published

2024-05-18

How to Cite

Makatita, . A. L. (2024). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MODEL PROJECT BASED LEARNING (PJBL) MATERI EKOSISTEM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF PADA SISWA SMA NEGERI 4 AMBON. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 5(1), 136–146. https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i1.1289

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.