MENYIKAPI PERMASALAHAN BELAJAR PESERTA DIDIK DI SEKOLAH : PERAN BIMBINGAN DAN KONSELING

Authors

  • Yulianti Yulianti Bimbingan dan Konseling, Universitas Jambi, Indonesia
  • Novia Tri Ramahwati Bimbingan dan Konseling, Universitas Jambi, Indonesia
  • Meyrina Azzahwa Bimbingan dan Konseling, Universitas Jambi, Indonesia
  • Aprilia Anjani Bimbingan dan Konseling, Universitas Jambi, Indonesia
  • Sania Sauma Rizky Hudaya Bimbingan dan Konseling, Universitas Jambi, Indonesia
  • Fiska Muthia Afifah Bimbingan dan Konseling, Universitas Jambi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i1.1296

Keywords:

Student Problems, Learning, Guidance and Counseling

Abstract

This research aims to explore the role of guidance and counseling in addressing students' learning problems at school. The research method used was a literature review to collect information about the importance of guidance and counseling in the educational context. The results of the analysis show that guidance and counseling have a significant role in helping students overcome various learning problems, such as academic difficulties, low motivation, interpersonal conflicts, and others. A holistic approach based on individual needs can provide effective support for students in developing their potential optimally. The implication of these findings is the need to increase the role and support for counselors and teachers in providing quality guidance and counseling services in the educational environment. It is hoped that this research can contribute to improving the understanding and practice of guidance and counseling in schools to improve learning achievement and student welfare.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 122 times

References

Andi Riswandi Buana Putra, (2019). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Mengatasi Kecenderungan Perilaku Agresif Peserta Didik Jurnal Konseling Gusjigang Vol. 1 No. 2.

Arianto, R. (2022). Permaslahan Dalam Pembelajaran. Jurnal Citra Pendidikan (JCP), 2(3), 550–554.

Burhan, N. I. (2021). Systematic Literature Review (SLR) on The Elements of Preacher Development. BITARA International Journal if Civizational Studies and human Science, 145-164.

Fauziah, Lili, K. (2022). Pengertian Pendidikan, Sistem Pendidikan Sekolah Luar Biasa, dan Jenis-Jenis Sekolah Luar Biasa. Jurnal Edukasi Nonformal, 2(2).

Fitriyanti, I., Ferdiansyah, M., & Arizona, A. (2019). Peran Guru Bk Dalam Mengidentifikasi Kesulitan Belajar Siswa Di Sma Bina Jaya Palembang. Jurnal Wahana Konseling, 2(2), 100. https://doi.org/10.31851/juang.v2i2.4286

Fenti hikmawati, (2019). Bimbingan Konseling, Cet. III; Jakarta; PT. Raja Grafindo

Hazima. (2023). Implementation of Content Mastery Services in Overcoming Problem of student Learning Difficulties. Journal for lesson and learning student, 81-91.

Hallen A. (2019). Bimbingan dan Konseling, Jakarta: Ciputat Pers.

Hinsa Simanjuntak (2019),Peranan Bimbingan dan Konseling Pada Siswa dalam Mengatasi Kesulitan Belajar oleh Siswa Kelas XII SMA Negeri 1 Parbuluan Guru SMA Negeri 1 Parbuluan, Vol. 5

Idris, R. (2009). Mengatasi Kesulitan Belajar Dengan Pendekatan Psikologi Kognitif. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 12(2), 152–172. https://doi.org/10.24252/lp.2009v12n2a3

Kamaluddin, H. (2011). Bimbingan dan Konseling Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(4), 447–454. https://doi.org/10.24832/jpnk.v17i4.40

Muhamad Fatkhul Muin.(2023), PERANAN BIMBINGAN KONSELING DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR SISWA KELAS 7 DI MTs N 01 PONOROGO 2023 Muhamad Fatkhul Muin UNIDA Gontor Ponorogo, Jawa Timu Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam Volume 05 No 01 Januari-Juni 2023... r,

Lase, B. P. (2018). Posisi dan Urgensi Bimbingan Konseling dalam Praktik Pendidikan. Jurnal Warta, 58, 1–17.

Mursalin. (2021). Permasalahan Siswa dalam Kesulitan Belajar ( Studi Kasus Terhadap JM Siswi Kelas IV SD Negeri Cot Jaja ). Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian Ke-III (SNHRP-III 2021), 308–314.

Nisa, A. (2016). Peranan Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Menangani Peserta Didik. Jurnal Sosio-E-Kons, 8(3), 175–182.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.94

Rohaniah. (2023). PENDIDIKAN GAYA HIDUP MAMPAN: TINJAUAN LITERATUR SISTEMATIK (SLR). Jurnal Kurikulum dan pengajaran Asia pasifik, 30-38

Saleh Muhammad. (2023). Pendidikan Karakter dalam Pembentukan Karakter Mahasiswa, Gowa : Agma

Sukatin, Dianovi, A., Siregar, D., Mawaddah, I., & Suryaningsih. (2022). Bimbingan dan Konseling Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Anak Bunarraqa, 8(2), 1–12.

Syahada, N. L., Wulandari, I., & Setyawan, A. (2022). Problematika Peserta Didik Dalam Pembelajaran Dan Alternatif Solusi Pada Peserta Didik Di Sdn Kowel 3. Jurnal Pembelajaran Dan Pengembangan Matematika, 2(2), 224–236. https://doi.org/10.36733/pemantik.v2i2.5466

Utami, F. N. (2020). Peran Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 93–100. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.91

Yulianti et al. (2023). Literature Review Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam. 9, 475–489.

Zubaidi, (2019). Desain Pendidikan Karakter, (Jakarta: Prenada Media

Published

2024-05-01

How to Cite

Yulianti, Y., Ramahwati, N. T. ., Azzahwa, M. ., Anjani, A., Rizky Hudaya, S. S. ., & Afifah, F. M. . (2024). MENYIKAPI PERMASALAHAN BELAJAR PESERTA DIDIK DI SEKOLAH : PERAN BIMBINGAN DAN KONSELING. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 5(1), 84–95. https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i1.1296

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)