STUDENT MANAGEMENT AT STATE PRIMARY SCHOOL (SDN) 1 BUWUN MAS SECOTONG DISTRICT WEST LOMBOK REGENCY
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1348Keywords:
Management, Student, State Elementary SchoolsAbstract
This research aims to examine student management at Buwun 1 State Elementary School (SDN). Sekotong District, West Lombok. The research approach used is a qualitative approach with data collection techniques through interviews, observation and documentation studies. Meanwhile, technical data analysis uses data collection, data reduction, data presentation and data verification. Research respondents include school principals, teachers, students and other relevant stakeholders. The research results show that student management at SDN 1 Buwun Sekotong District already has an adequate basic structure, but still requires improvement in various aspects, including planning, admissions, orientation, organizing learning activities, attendance, discipline, grouping, coaching, evaluation, curriculum implementation, participation and student graduation rates.
Downloads
References
Ajat Rukajat. (2018). Pendekatan Penelitian Kualitatif (Qualitative Research Approach). Deepublish.
Andang. (2014). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Ar-Ruzz Media.
Andi Prastowo. (2016). Memahami Metode Metode Penelitian. Ar-Ruzz Media.
Arinda Savitri And Tjitjik Rahaju. (2021). Implementasi Kebijakan Zonasi Penerimaan Peserta Didik Baru Sebagai Upaya Pemerataan Mutu Pendidikan (Studi Pada Jenjang Sma Negeri Di Kota Surabaya). Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi Dan Pelayanan Publik, 2(1).
Desi Wulandari, Adelina Hasyim, and Yunisca Nurmalisa. (2018). Pengaruh Penerimaan Peserta Didik Baru melalui Sistem Zonasi terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kultur Demokrasi, 1(1).
Direktorat Sekolah Dasar. (2024). Ditpsd.Kemdikbud.Go.Id.
Dwi Sulistyawati et al. (2024). Pemberdayaan Literasi Pendekatan Edukasi Pencegahan Bullying dan Pemilahan Sampah dalam Penanganan Sampah Terhadap Lingkungan Kepada Siswa-Siswi Di Mis Nurul Ibad. DAS SEIN: Jurnal Pengabdian Hukum Dan Humaniora, 4(1).
Eddy Purnama Thabrani. (2014). Persamaan Hak Jabatan Fungsional Pamong Belajar Dan Guru Menurut Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Ilmu Hukum, 2(1).
Gumilar, N. (2023). Budaya Organisasi Dan Kepemimpinan di Dunia Pendidikan. Kimhsafi Alung Cipta.
Irwan Fathurrochman. (2022). Implementation of Student Management in Improving the Quality of SDIT Ummatan Wahidah, Rejang Lebong Regency. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(3).
Jahari, J., Khoiruddin, H., & Nurjanah, H. (2018). Manajemen Peserta Didik. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 3(2).
M. Masyhuri Mazdi dan Sony Susandra. (2006). Pemikiran Ahmad Tafsir Tentang Pendidikan Islam. STAIN Purwokerto Press.
Magdalena, I., Nisa, S. Z., & Sari, P. W. (2021). Kesulitan Guru dalam Mengolah Hasil Evaluasi Peserta Didik SDS Insan Handayani. EDISI, 3(2).
Mathias Gemnafle and John Rafafy Batlolona. (2021). Manajemen Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Indonesia, 8(1).
Moh Nasir et al. (2023). Strategi Pemberdayaan Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Manajemen Pendidikan. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2).
Muhammad Arifin and Elfrianto. (2021). Manajemen Pendidikan Masa Kini: Dilengkapi Pengalaman Kepala Sekolah dan Hasil Observasi Mahasiswa. UMSU Press.
Muhammad Ihsan Dacholfany. (2024). Peningkatan Kualitas Manajemen Pendidikan Di Sekolah Dasar Melalui Pelatihan Dan Bimbingan, Community Development. Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1).
Muhammad Nur Hakim and Muhammad Nur Iskandar. (2023). Pengembangan Bakat Dan Minat Dengan Manajemen Peserta Didik. Kharisma: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 2(1).
Muhlil Musolin. (2020). Manajemen Kesiswaan Pada Madrasah Tsanawiyah Al Iman Bulus Gebang Purworejo Tahun Ajaran 2019/2020. Madinah: Jurnal Studi Islam, 7(1).
Mulyono. (2008). Manajemen Adminstrasi dan Organisasi Pendidikan. Ar-Ruzz Media.
Pasal 1 ayat (1) UU RI no 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional 2006. (2006). Fokusmedia.
Progres Pengiriman SD Kec. Sekotong-Dapodikdasmen. (2023). Https://Dapo.Kemdikbud.Go.Id/Progres-Sd/3/230101.
Rohiat. (2009). Manajemen Sekolah-Teori Dasar dan Praktik. Refika Aditama.
Rusmi, R., Cahyani, A. D., Katiyah, K., Yumna, N. L. Z., & Mahardhani, A. J. (2022). Pelaksanaan Kampus Mengajar Sebagai Sarana Aktualisasi Diri. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 3(2). https://doi.org/10.56667/dejournal.v3i2.773
Sabar Budi Raharjo dan Lia Yuliana. (2016). School Management to Achieve Best and Fun School: A Case Study at Senior Secondary school in Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(2).
Sistem Zonasi PPDB Di Lombok Barat Hanya Berlaku Pada Beberapa Sekolah. (2024). Kicknews.Today.
Sudadi Sudadi et al. (2023). Buku Ajar Manajemen Peserta Didik. Sonpedia Publishing Indonesia.
Sugiono. (2016). Metode Penelitian Kuanlitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Suharno. (2008). Manajemen Pendidikan. Sebelas Maret University Press.
Syafaruddin dan Nurmawati. (2011). Pengelolaan Pendidikan. Perdana Publishing.
Tarihoran, N., Hilmiyati, F., & Oktaviana, F. (2023). Implementation of Authentic Assessment of the Implementation of Merdeka Curriculum in PAI Subjects at Ma Al-Khairiyah Rancaranji , Serang Regency. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1).
Yudin Citriadin. (2020). Metode Penelitian Kualitatif: Suatu Pendekatan Dasar. Sanabil.
Zainur Arifin. (2022). Manajemen Peserta Didik Sebagai Upaya Pencapaian Tujuan Pendidikan. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 8(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dharmas Education Journal (DE_Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten