Deni PENGGUNAAN MEDIA VIDEO AKUN INSTAGRAM INFOJAWABARAT DALAM MENINGKATKAN DAYA KREATIVITAS SISWA KELAS X SMA
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i1.910Keywords:
Instagram Video Media, Creativity, Poetry WritingAbstract
Students still need help writing poetry because they cannot determine a theme or image to use as inspiration. This study aimed to determine whether class X students of SMA Negeri 25 Bandung in the 2022/2023 academic year can write poetry more creatively, thanks to video content from the Instagram infojawabarat account. The true experimental design method was used in this study. The pretest-posttest control group design was used in this study. Based on the calculation results of the Normality Test, abnormal Significance data is generated. Then test the hypothesis using the Wilcoxon test; it is known that the output test Statistics is known as Asymp. Sig. (2-tailed) is 0.001. Because the value of 0.001 <0.05, "Hypothesis accepted." Furthermore, a homogeneity test was carried out using the Mann-Whitney Test. Based on the output of Test Statistics, it is known that the value of Asymp Sig. (2-tailed) of 0.004 < 0.05 "Hypothesis accepted." So it can be concluded that there is a difference between the experimental class and the control class in terms of students' creative results, and the use of video content on the Instagram account infojawabarat has an impact on increasing students' creativity.
Downloads
References
Ambarsari, Z. (2020). Penggunaan Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Pada Era 4.0. Prosiding Seminar Nasional PBSI-III Tahun 2020, 6(1), 81–86.
Arsyad, A. (2009). Media Pembelajaran. Rajawali Pers.
Dewanti, P. M., Bagiya, B., & Ratnaningsih, A. (2021). Penerapan Metode Sas Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Siswa Kelas Ii Sd Negeri Ngadimerto. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 2(1), 65–71. https://doi.org/10.56667/dejournal.v2i1.225
Erniati, Ayuwandira, S., & Andi, Q. U. (2023). Penerapan Metode Direct Instruction dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi pada Siswa Kelas XI SMKS YAPMI Makassar. 1(1), 12–17.
Fujiawati, F. S., & Raharja, R. M. (2021). Pemanfaatan Media Sosial (Instagram) Sebagai Media Penyajian Kreasi Seni Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni, 6(1), 32–44.
Gusra, S. M. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Dengan Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas Vi. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 3(2), 238–247. https://doi.org/10.56667/dejournal.v3i2.803
Harmooni, M, F., Syahrul, R., dan Irfani, B. (2018). Pengaruh Penggunaan Teknik Tiru Model terhadap Keterampilan Menulis Teks Puisi Siswa Kelas X SMAN 4. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, Vol. 7, 4.
Hasanah, D. U., Achsani, F., & Akbar Al Aziz, I. S. (2019). Analisis Penggunaan Gaya Bahasa Pada Puisi-Puisi Karya Fadli Zon. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(1), 13. https://doi.org/10.22219/kembara.vol5.no1.13-26
Nurgiyantoro, B. (1995). Teori Pengkajian Fiksi. Gadjah Mada University Press.
NWD Suarsini, IGA Wesnawa, I. K. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Geografi Berbasis Media Sosial Instagram Untuk. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(2), 1–10. https://doi.org/10.23887/pips.v4i2.3386
Pratiwi, Y. D., Maryaeni, & Suwignyo, H. (2016). Kreativitas siswa dalam menulis puisi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(5), 835–843.
Rahmayantis, M. D., & Nurlailiyah, N. (2021). Pengembangan materi bahan ajar menulis puisi dengan menggunakan teknik pemodelan di SMPN 1 Tulungagung. KEMBARA Journal of Scientific Language Literature and Teaching, 6(2), 243–254. https://doi.org/10.22219/kembara.v6i2.14025
Reza Kusuma, W. (2022). PENGARUH MEDIA SOSIAL INSTAGRAM TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS PUISI PADA SISWA KELAS XI MAN 1 MOJOKERTO. 7(2).
Robin, I. (2019). Penggunaan Media Video Akun Instagram Shiftmedia.Id dalam Pembelajaran Menulis Puisi pada Siswa Kelas VIII SMPIT Al-Lauzah Tahun Pelajaran 2018/2019.
Roohani, A., & Rad, H. S. (2022). Effectiveness of Hybrid-Flipped Classroom in Improving Efl Learners’ Argumentative Writing Skill. Teflin Journal, 33(2), 349–366. https://doi.org/10.15639/teflinjournal.v33i2/349-366
Samiyatun, S. (2022). Penerapan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Pada Kelas VII. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 3(1), 45–54. https://doi.org/10.56667/dejournal.v3i1.618
Sari, R. N., & Subrata, H. (2018). Efektivitas Penggunaan Kartu Pintar Jawa (Kapija) Dalam Keterampilan Menulis Aksara Jawa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 06(05), 829–838.
Siddik, M. (2016). Dasar-Dasar Menulis Dengan Penerapannya. Tunggal Mandiri Publishing.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Suntini, S., & Dewi, F. I. (2020). Penggunaan Model Sinektik Untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Dalam Menulis Puisi. 16, 39–46.
Tarigan, H. G. (1983). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.
Ulya, C., & Suryanto, E. (2009). Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Pendekatan Sinektik. Paedagogia, 42–51.
Vega, P. D. S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran Fiqih di MIN 3 Ponogoro Tahun 2020/2021. Institut Agama Islan Negeri Ponogoro.
Waluyo, H. J. (1987). Teori dan Apresiasi Puisi. Erlangga.
Wellek dan Warren. (2014). Teori Kasusastraan. Gramedia Pustaka.
Wildayanti, Owon Robertus Adi Sarjono, M. E. D. L. (2022). Pengaruh Bahasa Daerah Bajo Terhadap Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa-Siswi Kelas 7 Mtss Muhammadiyah Parumaan. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 3, 211–219.
Winarni, R., Slamet, S. Y., Poerwanti, J. I., Sriyanto, M. I., Yulisetiani, S., & Syawaludin, A. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Kreatif Bermuatan Pendidikan Budi Pekerti Pada Guru-Guru Sekolah Dasar Melalui Hybrid Learning. Jurnal Widya Laksana, 11(1), 98. https://doi.org/10.23887/jwl.v11i1.37151
Yulita. (2018). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Model Picture And Picture Sekolah Dasar. 7.
https://doi.org/10.15294/integralistik.v30i2.20871
Sulwanta, A. A., & Kasnawi, T. (2019). Solidaritas Sosial Masyarakat Transmigran Bali. Hasanuddin Journal Of Sociology, 1(1), 111. https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAQQw7AJahcKEwiArJm59PH9AhUAAAAAHQAAAAAQAw&url=https%3A%2F%2Fjournal.unhas.ac.id%2Findex.php%2FHJS%2Farticle%2Fdownload%2F14751%2F7985%2F64344&psig=AOvVaw1PhIgSz1aX8qvf7NMM
Tonik, I., Lubis, E., Hainin, R., Bengkulu, U. M., Cooperation, M., & Bulan, W. P. (2023). Building a feeling of shared collaboration with the local area in the Pajar Bulan sub-region. Pengabdian Masyarakat, 2(1), 115. https://journal-mandiracendikia.com/index.php/pkm/article/view/209/135
Wijayanti, R. Y., Arafat, A., & Barat, U. S. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa Perencanaan Hutan melalui Model Pembelajaran Collaborative Learning. PTK, 3(2), 123. https://doi.org/10.53624/ptk.v3i2.147
Winanda. (2015). Kehidupan Harmonis Berlandaskan Tri Hita Karana. -Hita-Karanaan Agama, 47. https://bali.kemenag.go.id/bangli/berita/3184/kehidupan-harmonis-berlandaskan-tri-hita-karana
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dharmas Education Journal (DE_Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten