PENINGKATAN PROSES PEMBELAJARAN MUATAN IPS TEMA 4 MENGGUNAKAN MODEL MODEL KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION SISWA KELAS IV MIN 3 KOTA PADANG
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1000Keywords:
Learning Process, IPS, GI CooperativeAbstract
Integrated thematic learning is an instructional approach that combines various subjects into a cohesive and meaningful educational experience for students. The purpose of this research is to describe the improvement of the Social Studies Content Learning Process Theme 4 Using Cooperative Models of the Group Investigation Type for Class IV MIN 3 Padang City Students. This research is a classroom action research using qualitative and quantitative approaches. The subjects in this study were students of Class IV MIN 3 Padang City, with a total of 26 students consisting of 15 girls and 11 boys. The results showed that the implementation of the learning process in the second cycle of teacher aspects with a percentage of 99% with very good qualifications. Whereas in the first cycle student component, the percentage value of 82.14% showed a very good increase. From the results of this study it can be concluded that the use of the GI type cooperative model can improve the learning process of social studies content for fourth grade elementary school students.
Downloads
References
Ani Widayati. (2008). PENELITIAN TINDAKAN KELAS Ani. JURNAL PENDIDIKAN AKUNTANSI INDONESIA, VI(1), 87–93.
Erita, Y. (2022). Pengembangan Lkpd Tematik Terpadu Berbasis Pendekatan Saintifik Berbantuan Aplikasi Nearpod Di Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1308–1317.
Fahmi, Z. (2013). Indikator Pembelajaran Aktif Dalam Konteks Pengimplementasian Pendekatan Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, Dan Menyenangkan (Pakem). Al-Ta Lim Journal, 20(1), 278–284. https://doi.org/10.15548/jt.v20i1.24
Ginting, N. (2018). Pengembangan Program Pembelajaran Tematik Terpadu Bagi Guru-Guru SD Muhammadiyah Di Kota Medan. Jurnal Prodikmas: Hasil Pengabdian Masyarakat, 2(2), 2580–3069.
Handayani, I. P., & Hasrul, H. (2021). Analisis kemitraan guru dan orang tua dalam pembentukan karakter anak berdasarkan Kurikulum 2013 di SMA. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 9(1), 1–12.
Jonas. (2022). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Penjumlahan Dan Pengurangan Pecahan Melalui Pendekatan Matematika Realistik Berbantuan Kertas Origami Siswa Kelas Iv Sdn Kaligesing Kabupaten Purworejo. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 3(1), 121–130. https://lib.unnes.ac.id/22842/1/1401411048.pdf
Junaedi, I. (2019). Proses pembelajaran yang efektif. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 3(2), 19–25.
Laila, N., Hariyono, H., & Sumarmi, S. (2016). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(2), 123–129.
Luther, N., & Erita, Y. (2023). Multimedia Interaktif Macromedia Flash 8 Berbasis Pendekatan Konstruktivisme Pada Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran Sekolah Dasar, 11(3), 262–274.
Nasution, W. N. (2017). Perencanaan Pembelajaran: Pengertian, Tujuan Dan Prosedur. Jurnal Pendidikan, 1(2), 186.
Nurlaeli, N. P., Hidayati, S. N., & Nurita, T. (2013). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING BERORIENTASI SAINTIFIK UNTUK MELATIHKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA.
Sari, N. A., & Akbar, S. (2018). Penerapan Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 3(2018), 1572–1582.
Sari, N. A., Akbar, S., & Yuniastuti. (2018). Penerapan Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(12), 1572–1582.
Sukasni, N. K. (2019). Model Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe GI (Group Investigation) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS/Sejarah Siswa Kelas IXG SMP Negeri 3 Semarapura. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 5(2), 122.
Syaifuddin, M. (2017). Implementasi Pembelajaran Tematik di Kelas 2 SD Negeri Demangan Yogyakarta. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 139.
Ulia, N. (2016). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Materi Bangun Datar dengan Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation dengan Pendekatan Saintifik di SD. Jurnal Tunas Bangsa, 3(11), 56–68.
Yusra Nst, F. (2022). Penggunaan Model Kooperatif Tipe Group Investigation Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 5(2), 68–81.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dharmas Education Journal (DE_Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten