PERAN GURU DALAM PERKEMBANGAN MORAL DAN KEPRIBADIAN SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i1.924Keywords:
Teacher's Role, Morale, Personality, StudentsAbstract
The teacher as an element in the teaching and learning process has multiple roles, not limited only as a teacher who only transfers knowledge but also as a mentor who encourages potential, develops alternatives and mobilizes students in learning. The aim of this research is to describe the teacher's role in the moral and personality development of elementary school students. This research uses the method of literature research research or literature study by examining various journals that have links or relationships with the teacher's role in the moral and personality development of elementary school students. The results of the study show that teachers have several roles in dealing with students, namely; corrector, inspirer, informator, organizer, motivator, initiator, facilitator, mentor, demonstrator, class manager, mediator, supervisor and evaluator. Moral values and personality are a measure of the rightness or wrongness of an action, behavior and attitude of a person towards others and towards their environment.
Downloads
References
Amri, M. S. (2021). PENGEMBANGAN PROFESI DAN KARIR GURU. Profesi Keguruan, 1(2), 1–5.
Arliyanti. (2021). ANALISIS PROFESIONALITAS GURU DALAM KEGIATAN PEMBELAJARAN DI KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI PANTE CERMIN. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 27–36.
Damanik, R. (2019). Hubungan Kompetensi Guru Dengan Kinerja Guru. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 8(2).
Dedi, D. (2019). Manajemen Kepala Sekolah Dalam Membentuk Kepribadian Siswa Di Sdn 31 Batu Bulek Kecamatan Lintau Buo Utara. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 97. https://doi.org/10.31958/jaf.v7i2.1591
Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No.20 tahun 2003. In tentang sistem pendidikan nasiona.
Framanta, G. M. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kepribadian Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 126–129.
Hamalik, O. (2015). Kurikulum dan Pembelajaran. In Jakarta: Bumi Aksara.
Iskandar, U. (2013). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 10(1), 1018–1027.
Iskarim, M. (2016). Dekadensi Moral di Kalangan Pelajar ( Revitalisasi Strategi PAI dalam Menumbuhkan Moralitas Generasi Bangsa ). Edukasia Islamika, 2(2), 1–20.
Junindra, A., Fitri, H., Murni, I., Ilmu Pendidikan, F., & Negeri Padang, U. (2022). Peran Guru terhadap Perilaku Bullying di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11133–11138.
Kohlberg. (1995). Tahap-tahap Perkembangan Moral. In Diterjemahkan oleh Drs. John de Santo & Drs. Agus Cremers SVD. Yogyakarta: Kanisius.
Kurniawan, M. I. (2015). Mendidik Untuk Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar: Studi Analisis Tugas Guru Dalam Mendidik Siswa Berkarakter Pribadi Yang Baik. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 4(2), 121–126.
Lubis, M. J. (2019). Pembinaan Guru Melalui Continuing Development Program (CPD) dalam Mencapai Kualitas Pembelajaran Optimal. Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia II, 3(1).
Machmud, H. (2014). Urgensi Pendidikan Moral dalam Membentuk Kepribadian Anak. Al - Ta’dib, 7(2), 75–84.
Maharani, L. (2014). Perkembangan Moral Pada Anak. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 1(2), 93–98.
Maimunah & Mardiah. (2019). Hakikat Pendidikan Islam (Telaah Dasar Evaluasi dalam al- Qur’an, Makna Evaluasi, Bentuk Evaluasi, Prinsip- prinsip, serta Implementasinya ). Jurnal Al-Afkar, 07(1), 24–57.
Musa, M. I. (2016). Pengembangan Kompetensi Guru Terhadap Pelaksanaan Tugas Dalam Mewujudkan Tenaga Guru Yang Profesional. Jurnal Pesona Dasar, 2(4), 18–19.
Mutiaramses, M., S, N., & Murni, I. (2021). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 43–48.
Nainggolan, I., Bunthu, F. P., S, D. L., & Harefa, D. (2021). Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik Ditingkat Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Teknologi, 6(1), 44–54.
Qustulani. (2017). IMPLIKASI SHALAT TERHADAP PENDIDIKAN MORAL DALAM ISLAM. Journal of Islamic Education, 3(1), 33–48.
Rafsanjani, T. A., & Razaq, M. A. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Terhadap Perkembangan Anak Di Sekolah Dasar Muhammadiyah Kriyan Jepara. Profetika: Jurnal Studi Islam, 20(1), 16–29.
Rahmat. (2018). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Dalam Membentuk Kepribadian Siswa Smk Al-Bana Cilebut Bogor. Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 4(1), 146–157. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ppai/article/view/331
Rohman, H. (2020). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru. Jurnal MADINASIKA Manajemen Dan Keguruan, 1(2), 92–102.
Rudini, M., & Saputra, A. (2022). Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis TIK Masa Pandemi Covid-19. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 841. https://doi.org/10.37905/aksara.8.2.841-852.2022
Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. In Bandung : Alfabeta, CV.
Sukmawati, A. (2018). Peran Guru dalam Pengembangan Moral Bagi Anak Usia Dini. Biota, 8(1), 87–96.
Syahbudin, R., & Bengkulu, I. (2020). Etika Profesi dan Kepribadian Guru Madrasah. Jurnal Pendidikan Tematik, 1(2), 1–10.
Wahib, A. (2015). KONSEP ORANG TUA DALAM MEMBANGUN KEPRIBADIAN ANAK. Jurnal Paradigma, 2(2).
Wisudayanti, K. A. (2022). Pendidikan Moral Sebagai Wadah Pembentuk Calon Pendidik Yang Berkarakter. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 91. https://doi.org/10.55115/edukasi.v3i1.2312
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dharmas Education Journal (DE_Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten