EXPLORATION OF THE APPLICATION OF HEALTH AND SPORTS PHYSICAL EDUCATION LEARNING IN SCHOOLS: A LITERATURE STUDY
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i1.1306Keywords:
Implementation, PJOK, SchoolAbstract
The aim of this research is to explore the implementation of health and sports physical education learning in schools. This research is research using the literature study or literature review method. To conduct this research, the researchers used various search engines such as ProQuest, PubMed, ResearchGate, SagePub, and Scholar to search for online research journals. In the field of school education, sports physical education plays an important role by offering students the opportunity to actively engage in systematic physical activity and share their learning experiences. These experiences aim to encourage physical growth, psychological development, and the adoption of a healthy and active lifestyle throughout one's life. The effectiveness of physical education and sports teaching can, among other things, be assessed through the availability of adequate facilities and infrastructure. The existence of adequate facilities and infrastructure reflects the quality of the educational experience, which ultimately leads to the successful achievement of educational goals.
Downloads
References
Access, O., & Arifin, S. (2017). Internalisasi Nilai Sportivitas Melalui Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Sekolah Dasar. Sosio Religi: Jurnal Kajian Pendidikan Umum, 15(2), 20–29.
Azhari, H. (2013). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Keshatan Dan Olahraga. Persepsi Masyarakat Terhadap Perawatan Ortodontik Yang Dilakukan Oleh Pihak Non Profesional, 53(9), 1689–1699.
Bangun, S. Y. (2012). Analisis Tujuan Materi Pelajaran dan Metode Pembelajaran Dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Cerdas Sifa, 1(1), 1–10.
Bangun, S. Y. (2016). Peran Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Pada Lembaga Pendidikandi Indonesia. Publikasi Pendidikan, 6(3).
Bete, D. E. M. T. (2022). ImplementasiPermainan Tradisional Benteng Dalam Pembelajaran Penjas TerhadapPembentukanPerilaku Sosial Siswa Sekolah DasaR. Ciencias: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1).
Carolin, L. L., Astra, I. K. B., & Suwiwa, I. G. (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran dengan Model ADDIE pada Materi Teknik Dasar Tenda. Jurnal Kejaora: Jurnal Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga, 5(2), 12–18.
H, H., & Riady, A. (2018). Survey Sarana Dan Prasarana Pendidikan Jasmani Di SMP/ MTS Swasta Kabupaten Pangkep. SPORTIVE: Journal Of Physical Education, Sport and Recreation, 1(2), 27.
Ichsan, F. N. (2019). Implementasi Perencanaan Pendidikan Dalam Meningkatkan Karakter Bangsa Melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 3(1).
Ilham, I. (2021). Kebijakan Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(3), 154–161.
Jusnaedi, wisnu hari. (2016). View metadata, citation and similar papers at core.ac.uk brought to you by CORE provided by Jurnal Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Volume 03 Nomor 03 Tahun 2015, 834 - 842 SURVEI TINGKAT KEMAJUAN PENDIDIKAN J. PENGARUH PENGGUNAAN PASTA LABU KUNING (Cucurbita Moschata) UNTUK SUBSTITUSI TEPUNG TERIGU DENGAN PENAMBAHAN TEPUNG ANGKAK DALAM PEMBUATAN MIE KERING, 15(1), 165–175.
Kanca, I. N. (2018). Guru Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Abad 21. Prosiding Seminar Nasional IPTEK Olahraga, 1(1), 21–27.
Lengkana, A. S., & Sofa, N. S. N. (2017). Kebijakan Pendidikan Jasmani dalam Pendidikan. Jurnal Olahraga, 3(1), 1–12.
Muhammad, S. (2018). Olahraga, Gelanggang Jasmani, Jurnal Pendidikan Volume, Olahraga. Pendidikan Jasmanidanolahraga, 1(2), 64–73.
Munir, A., Nia, T. A., Jasmani, P., Pendidikan, I., Ngawi, S. M., Jasmani, P., Pendidikan, I., & Ngawi, S. M. (2023). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran PJOK di Era New Normal Terhadap Sekolah Menengah Pertama Kabupaten Lampung Selatan sebenarnya , dan guru harus memiliki pemahaman tentang kemampuan dan sikap profesional. SUBLIM: Jurnal Pendidikan, 02(02), 238–252.
Pradipta, I. K. Y. W., Astra, I. K. B., & Semarayasa, I. K. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Teknik Shooting dalam Permainan Sepak Bola. Ilmu Keolahragaan Undiksha, 11(3), 252–258.
Prananda, G., Judijanto, L., Purwoko, B., Lestari, N. C., & Efendi, N. (2023). The Application of Demonstrated Learning Methods to Increase Primary School Students’ Science Learning Results. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(12), 12175–12181.
Pratiwi, D. A., Lawe, Y. U., Munir, M., Wahab, A., Prananda, G., Safiah, I., ... & Rame, T. (2021). Perencanaan Pembelajaran SD/MI. In Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Pratomo, A. T. (2014). Survei sarana dan prasarana pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan pada sekolah menengah pertama negeri se-Kota Purbalingga. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 3(9), 1265–1270.
Rismayanthi, C. (2011). Optimalisasi Pembentukan Karakter Dan Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 8(1), 10–17.
Saputra, R., Sukron, M. ., & Prasetiyo, D. E. . (2023). The Link between Physical Fitness and Learning Outcomes of Physical Education, Sports and Health of Students at SMA Negeri Unggul Dharmasraya. TOFEDU: The Future of Education Journal, 2(3), 540–544.
Sari, D. D., & Ratnasari, F. (2021). Studi Literatur Efektivitas Ablasi Tali Pusat Menggunakan Kassa Kering Dan Teknik Terbuka. Jurnal JKFT, 6(1), 38.
Silalahi, S. (2022). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Membangun Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(20), 1349–1358.
Sony, E. (2020). Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Era Milenial Membentuk Manusia Bermartabat. J-KIs: Jurnal Komunikasi Islam, 1(1), 1–27.
Srinatun. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Timbal Balik (Resiprokal) Dalam Pembelajaran Variasi Dan Kombinasi Gerak Dasar Lompat Jauh Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI SDN Kelun Kecamatan Kartoharjo Kota Madiun Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidik Profesional Mandiri, 2(1), 1–4.
Sudibyo, N. A., & Nugroho, R. A. (2020). Survei Sarana Dan Prasarana Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Pada Sekolah Menengah Pertama Di Kabupaten Pringsewu Tahun 2019. Journal Of Physical Education, 1(1), 18–24.
Sudirjo, E., Susilawati, D., Lengkana, A. S., & Alif, M. N. (2019). Mentoring and Training of Body Balance on Primary. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 18(1), 93–101.
Suwirman. (2019). PENINGKATAN KUALITAS PELATIH PENCAK SILAT DI KABUPATEN DHARMASRAYA. Jurnal Abdi Ilmu, 4(1), 141–148.
Utama, A. M. B. (2011). Pembentukan Karakter Anak Melalui Aktivitas Bermain Dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 8(1), 1–9.
Wahyudi, Rahmat, Z., & Irfandi. (2020). Persepsi Orang Tua Peserta Didik Terhadap Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan di SD Negeri 2 Neuhun Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1), 1–14.
Wiguna, I. N. T. P. (2020). Ketersediaan Sarana dan Prasarana Penunjang Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. INDONESIAN JOURNAL OF SPORT & TOURISM, 3(1).
Wiratama, A. D., Raibowo, S., & Prabowo, A. (2022). Proses pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan ( pjok ) di SLB kota bengkulu di masa pandemi covid-19 Learning Process of Physical Education Teachers in Sports and Health During the Covid-19 Pandemic at the State Junior High Schools in Beng. Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 3(1), 54–61.
Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. In Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dharmas Education Journal (DE_Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten