KIDSAFE GAME AN EDUCATIONAL SOLUTION TO INTRODUCE SEXUAL EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD 4-5 YEARS OLD
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i2.1395Keywords:
Early Childhood, Sexual Education, Learning MediaAbstract
Sexual violence that occurs in early childhood has increased in recent years. The lack of learning media in introducing sexual education is one of the problems that need to be overcome. The purpose of this research is to create a KidSafe Game to introduce sexual education for 4-5 years old children that is effective, efficient and interesting by not limiting the resources of its users. In this study, researchers used a design (research and development) by adapting the ADDIE model which consists of 5 stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The results through the trial showed a significant difference in understanding from early childhood between before and after being given the KidSafe Game. The result of expert validation in terms of effectiveness, efficiency, and attractiveness obtained a percentage of 96% material expert and 97% media expert.
Downloads
References
Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Pt. Remaja Rosdakarya.
Anggini, A. D., & Indriani, N. M. S. (2022). Media Pembelajaran Youtube Channel Riri Cerita Anak Interaktif Untuk Pembelajaran Cerita Fantasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(3), 479–492. Https://Doi.Org/10.23887/Jippg.V5i3.52828
Aviva Purwati, S., & Agustin Ningrum, M. (N.D.). Nomor 1 Tahun 2022 Halaman 179-186 Issn 2302-7363 Pengembangan Game Edukasi Berbasis Android Dalam Menstimulasi Pemahaman Pendidikan Seks Anak Usia 4-5 Tahun (Vol. 11).
Dahlia, Sutrisno, & Qibtiyah, A. (2021). Early Childhood Sex Education Media As A Preventive Step For Sexual Violence. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 9(3), 607–622. Https://Doi.Org/10.26811/Peuradeun.V9i3.656
Fitriani, D., Fajriah, H., & Wardani, D. A. (N.D.). Gender Equality: International Journal Of Child And Gender Studies Mengenalkan Pendidikan Seks Pada Anak Usia Dini Melalui Buku Lift The Flap “Auratku.”
Gerda, M. M., Wahyuningsih, S., & Dewi, N. K. (2022). Efektivitas Aplikasi Sex Kids Education Untuk Mengenalkan Pendidikan Seks Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3613–3628. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V6i4.2170
Hartati, S., Fatmawati, L., & Krismilah, T. (N.D.). Upaya Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Game Edukatif Pada Pembelajaran Tematik Muatan Ipa Kelas V Sd Masjid Syuhada.
Husna, M. (2019). Penerapan Toilet Training Pada Anak Usia Dini (Studi Deskriptif Di Tk Islam Al Ghoniya Malang). Uin Maulana Malik Ibrahim Malang.
Iriyanto, T., & Astuti, W. (N.D.). Seling Jurnal Program Studi Pgra Pengembangan Media Pembelajaran Smart Book Untuk Menunjang Aktivitas Belajar Anak Usia 5-6 Tahun.
Kurniawan, A. D., Syahlan Pratama, A., Setiawan, A. B., Nuriyah, L., Dwi, M., Saputra, A., Fauziyah, N. I., Kuswandi, D., Pd, M., Surahman, E., & Pd, S. (N.D.). Tahap Desain Pada Model Addie.
Miftakhul Janah, S., Ariyani, D., Islam Anak Usia Dini, P., Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan, F., Negeri Saifuddin Zuhri Purwokerto Jl A Yani No, I. K., Purwokerto Utara, K., Banyumas, K., & Tengah, J. (N.D.). Pemanfaatan Game Edukasi Marbel Angka Berbasis Android Sebagai Media Pengenalan Angka Pada Anak Usia Dini. 2580–4197.
Nadya Charisa Suhasmi, & Syahrul Ismet. (2021). Materi Pendidikan Seks Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 5, 164–174.
Naningtias, S. A., Wijayanti, A., & Kusuma, W. S. (2023). Pengembangan Buku Cerita Predictable Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Anak Usia Dini (Vol. 7, Issue 1).
Novia, N., Safitri, D., Iriyanto, T., & Anisa, N. (2023). Pengembangan Game Edukasi Berhitung (Gesit) Untuk Menstimulasi Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. In Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini (Vol. 5). Http://Jurnal.Unw.Ac.Id/Index.Php/Ijec
Nurlita, D., Sari, J. P., Harahap, R. A., Studi, P., Fakultas, T. B., Tarbiyah, I., & Keguruan, D. (N.D.). Systematic Literature Review: Pemanfaatan Game Edukasi Digital Sebagai Media Pembelajaran Biologi Di Sma.
Penggunaan, U., Dan Penguji Kelayakan, P., Muhajarah, K., Rachmawati, F., Dakwah Dan Komunikasi, F., & Walisongo Semarang, U. (2019). Game Edukasi Berbasis Android. 2(2), 29–36. Https://Doi.Org/10.31764/Justek.Vxiy.3733
Putri Weldami, T., Yogica, R., Studi Pendidikan Biologi, P., Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, F., Negeri Padang, U., Hamka, J., & Tawar Barat, A. (N.D.). Model Addie Branch Dalam Pengembangan E-Learning Biologi. Journal On Education, 06(01), 7543–7551.
Rahayu, D., & Ayu Wulandari, B. (2023). Pengembangan Media Sex Kids Education (Skidu) Berbasis Board Game Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Muara Pendidikan, 8(1).
Rahma Nurfadillah, A., Sofia, A., & Fitria Anggraini, G. (N.D.). Indonesian Journal Of Early Childhood Issuses Http://Jurnal.Fkip.Unila.Ac.Id/Index.Php/Ijeci/Index Sudut Pandang Orangtua Terhadap Pendidikan Seks Pada Anak Usia Dini. Http://Jurnal.Fkip.Unila.Ac.Id/Index.Php/Ijeci/Index
Rasyidayanti, A., Faradisa, L. N., & Sosialita, T. D. (N.D.). Early Sex Education And The Importance Of Parents To Get Involved Pendidikan Seks Usia Dini Dan Pentingnya Peran Orangtua Untuk Terlibat. Psikostudia Jurnal Psikologi, 12(2), 162–167. Https://Doi.Org/10.30872/Psikostudia.V12i2
Saputra, H. (2022). Strategi Pemanfaatan Game Online Dalam Mendidik Anak Usia Dini. Indonesia Journal Of Early Childhood Education, 5 Nomor 1.
Semarang, U. N., Kholis, M., Kurniawati, Y., & Pranoto, S. (N.D.). Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Literatur Review: Efektivitas Penerapan Pendidikan Seksual Di Sekolah Formal Untuk Anak Usia Dini. Http://Pps.Unnes.Ac.Id/Pps2/Prodi/Prosiding-Pascasarjana-Unnes
Siahaan, S. (2020). Efficiency.
Yudi Hari Rayanto, & Sugianti. (2020). Penelitian Pengembangan Model Addie Dan R2d2: Teori & Praktek (T. Rokhmawan, Ed.; 1st Ed.). Lembaga Academic & Research Institute.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dharmas Education Journal (DE_Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten