DAMPAK PENDAMPINGAN ORANG TUA PADA PERKEMBANGAN SOSIAL ANAK USIA DINI DI TK NEGERI 01 SUNGAI RUMBAI
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i2.1613Keywords:
Pola Asuhan, Perkembangan Anak, anak usia dini, TK Negeri 01 Sungai RumbaiAbstract
This research aims to examine the influence of parental support on the social development of early childhood at TK Negeri 01 Sungai Rumbai. Parental support is an important factor in developing children's social skills, such as interacting with peers, recognizing emotions, and resolving conflicts. Using descriptive qualitative methods, data was collected through observations of teachers at school and at home, interviews regarding parental assistance, and documentation with participants in the form of 25 parents, 3 teachers, and the school principal. The theory used was Erikson's theory of social development, involvement Epstein's parents, and Bandura's social learning theory. The research results show that intensive parental assistance has a positive impact on children's social interaction, adaptation and cooperation abilities in the school environment. Children who are actively accompanied by their parents have more developed social skills than children who receive less assistance. These findings reinforce the importance of parental involvement in early childhood education to support children's social development. Children who receive substantial help from parents show superior social skills compared to children who receive minimal support. These results show the important role of parents in actively helping young children to ensure optimal social growth with the highest score of 4.2 and a success rate of 84%
Downloads
References
Abdul Hadi. (2018). Konsepsi Manajemen Mutu Dalam Pendidikan. Jurnal Idaarah, II(2), 269–279.
Afida Nurrizqi, & Nur Ziadatul Hasanah. (2022). Urgensi Pendampingan Orang Tua Pada Pendidikan Anak Masa Darurat Covid-19. AS-SABIQUN : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 32, 142–152.
Alfauziah Rahmadani, Murfiah Dewi Wulandari, & Darsinah. (2022). Pengaruh Parenting Terhadap Pendidikan Karakter Anak Di Sekolah Dasar The Effect Of Parenting On Character Education Of Children In Elementary Schools. JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 8(1), 88–98.
Arniasih Sholehah, & Aswandi. (2024). Pendampingan Orang Tua Pada Anak Saat Belajar Dari Rumah Di Paud Maitreyawira Pontianak Tenggara. JUrnal Untan, 1(1), 1–10.
Bayu Ari Rohmiyatun. (2020). Pendampingan Orang Tua Terhadap Proses Bermain Anak Di Dalam Keluarga. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(9), 77–84.
Dina Wilda Sholikh. (2022). Pendidikan Parenting : Mengembangkan Kemampuan Orang Tua Dalam Mendidik Anak. Educatio: Jurnal Ilmu Kependidikan, 17(2), 178–191.
Elia safitri, & Sri Fatmawati. (2023). Pentingnya Program Parenting Bagi Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal PendidikanIslamAnak Usia Din, 2(2), 20–30.
Emy Yuliartina. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini Di Paud Yasin Alsys. YASIN : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Budaya, 1(1), 54–64.
Heleni Filtri, & Al Khudri Sembiring. (2018). Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di Tinjau dari Tingkat Pendidikan Ibu Di Paud Kasih Ibu Kecamatan Rumbai. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia, 2(1), 169–178.
Intan Prastihastari Wijaya. (2022). Penerapan Transisi PAUD-SD yang Menyenangkan: Ditinjau Dari Aspek Psikologis Anak.
Irfan, Rahmasandi, Azhar, & Nikman Azmin. (2023). Peran Orang Tua Dalam Menanggulangi Kecanduan Gadget Pada Anak Di Kelurahan Nitu Kota Bima. Edusociata Jurnal Pendidikan Sosiologi , 6(1), 1–7.
Ismiati. (2021). Urgensi Program Parenting Bagi Orang Tua Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 1(1), 19–27.
Lantip Diat Prasojo. (2016). Manajemen Mutu Pendidikian (Muh. Yazid, Ed.; 1st ed., Vol. 1). UNY Press.
Lita Latiana. (2019). PERAN SERTIFIKASI GURU DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALISME PENDIDIK. Journal Edukasi, 13(1), 951–960.
Liza Refliana Yanti, Rita Kurnia, & Nurlita. (2024). Pengembangan Game Kotak Alphabet Berbasis Aplikasi Android Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia Dini 4-5 Tahun . PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 124–140.
Marselina Meo Sewu, Konstantinus Dua Dhiu, & Karmelia Rosfinda Meo Maku. (2021). Pengembangan Tujuan Pembelajaran Aspek Sosial Emosional Berdasarkan Model Pembelajaran Morrison Roos Dan Kemp Pada Kurikulum 2013 Paud Kelompok A Dan B Di Paud Terpadu Citra Bakti Tahun ajaran 2019/2020. Jurnal Citra Pendidikan (JCP), 1(2), 238–247.
Mohamad Ahyar Ma’arif. (2016). Manajemen Mutu Pendidikan. At-Ta’lim, 2(2), 39–62.
N Aslami, & M Faisal Alfarisyi. (2023). Konsep Manajemen Mutu Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 7562–7573.
Nhimas Galuh Adriana, & Zirmansyah. (n.d.). Pengaruh Pengetahuan Parenting Terhadap Keterlibatan Orangtua Di Lembaga Paud. Jurnal AUDHI.
Novi Hidayati, Heny Djoehaeni, & Badru Zaman. (2023). Pendampingan Orang Tua dalam Membatasi Penggunaan Gawai Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 915–926.
Nur Aimmatul Aula1, & Umul Lathifah. (2021). Pengembangan Mutu Sekolah Melalui Pendekatan TQM. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 37–45.
Regita Musfita. (2019). Transisi Paud Ke Jenjang Sd: Ditinjau Dari Muatan Kurikulum Dalam Memfasilitasi Proses Kesiapan Belajar Bersekolah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 412–420.
Rini Natawidjaja. (2017). Pengembangan Prestasi Belajar Siswa melalui Lingkungan Keluarga. Deepublish.
Singgih D Gunarsa. (2008). Psikologi Anak dan Remaja (Vol. 1). BPK Gunung Mulia.
Siti Chusnul Chotimah, & Harun. (2022). Mitigasi Resiko Gadget melalui Pendampingan orang tua pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2483–2494.
Suharni. (2019). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini Pada Paud Bintang Rabbani Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(1), 1–5.
Sumadi Suryabrata. (2012). Psikologi Pendidikan (Vol. 1). PT Raja Grafindo Persada.
Upik Elok Endang Rasmani, Siti Wahyuningsih, Novita Eka Nurjanah, Yuanita Kristiani, Wahyu Widiastuti, Putri Agustina, & Jumiatmoko. (2023). Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Guru PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 10–16.
Yusmi Warisyah. (2015, November 7). Pentingnya “Pendampingan Dialogis” Orang Tua Dalam Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini. FKIP Universitas Muhammadiyah Ponorogo.
Yusuf Hadijaya, M. Padeli Wibowo, Dimas Dwika Syahrahmanda, Aidelia Novaliza, & Indah Mayasari. (2023). Manajemen Strategik Sebagai Upaya Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 31170–31176.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dharmas Education Journal (DE_Journal)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten