MENELAAH KEBERHASILAN SISTEM PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR DI JEPANG UNTUK DITERAPKAN DI INDONESIA

Authors

  • Dewinta Aulia Savitri Universitas Sriwijaya, Sumatera Selatan, Indonesia
  • LR Retno Susanti Universitas Sriwijaya, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Erna Retna Safitri Universitas Sriwijaya, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Fakhili Gulo Universitas Sriwijaya, Sumatera Selatan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i2.1643

Keywords:

Elementary school, Japan, Education System

Abstract

Indonesia and Japan have the same focus on educational goals, which is to focus on cultivating character education starting from elementary school education. However, Indonesia is currently ranked 72nd out of 77 countries when compared to Japan. Indonesia's education system at the primary school level requires special treatment and greater attention. Comparing Indonesia with a country with the best education system like Japan, is a systemic step to create high-quality education. Students in Japan are taught moral and ethical education starting from the first 3 years of elementary school. Approaches, methods, assessments, activeness, and the use of technology are crucial for the success of elementary school education in Japan. The education system at the elementary school level provides great potential to be offered to Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 207 times

References

Abdi. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Teori & Panduan Praktis Analisis Data Kualitatif) (Nomor May 2024).

Agustiana, I., & Asshidiqi, G. H. (2021). Peranan Kurikulum Dan Hubungannya Dengan Pengembangan Pendidikan Pada Lembaga Pendidikan. Kuttab, 5(1), 24. https://doi.org/10.30736/ktb.v5i1.608

Alfarisy, F., Fitriyani, F. A., Mutsaqqofa, F., & Kusumasari, N. T. (2021). Pendidikan Karakter pada Siswa Sekolah Dasar di Jepang dan Indonesia. Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(2), 1361. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v6i2.5189

Alifah Aulia Nurfadhilah, Febrianti Astutiningsih, & Taufik Muhtarom. (2024). Studi Komparasi Pendidikan Karakter di Indonesia dan Jepang. Journal Innovation In Education, 2(3), 90–100. https://doi.org/10.59841/inoved.v2i3.1368

Amadi, A. S. M., Hasan, S., Rifanto, N. A., Wildan, M., Afifah, N. Q., & Nisak, N. M. (2023). Upaya Pemerintah dalam Menjamin Hak Pendidikan untuk Seluruh Masyarakat di Indonesia: Sebuah Fakta yang Signifikan. Educatio, 18(1), 161–171. https://doi.org/10.29408/edc.v18i1.14798

Aprilina Wulandari, & Fauzi, A. (2021). Urgensi Pendidikan Moral Dan Karakter Dalam Membentuk Kepribadian Peserta Didik. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 6(1), 75–85. https://doi.org/10.35316/edupedia.v6i1.1393

Arif Syamsurrijal. (2018). Menilik Pendidikan Karakter Di Berbagai Negara (Studi Multi Situs Di Indonesia, Singapura Dan Jepang). Al Hikmah Jurnal Studi Keislaman, 8(2), 207–214.

Arrifah Putri Nadila, & Abdal Malik Fajar Alam. (2024). Menelaah Keberhasilan Pendidikan Karakter Di Jepang Untuk Menunjang Program Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Di Indonesia. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 3(2), 242–258. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v3i2.1555

Basri, H. (2023). Dampak Globalisasi Terhadap Sistem Pendidikan: Perspektif Sosiologi Pendidikan. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 128–143. https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i1.446

Citriadin, Y. (2023). Pengantar Pendidikan (Nomor December).

Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.

Fiantika, Wasil M, Jumiyati, Honesti, Wahyuni, Jonata, E. a. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Nomor Maret). https://scholar.google.com/citations?user=O-B3eJYAAAAJ&hl=en

Fitriana, R., Nuraini, L., & Brawijaya, U. (2022). Filosofi Kendo Masyarakat Jepang: Adaptasi Dan Re-Modeling Pendidikan Dan Pembangunan Karakter Bagi Generasi Muda Di Indonesia. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai dan Pembangunan Karakter, 6(2). https://doi.org/10.21776/ub.waskita.2022.006.02.8

Gunawan, A. R., Resky, M., & Latifah, H. (2024). Komparasi Model Pendidikan di Finlandia , Jepang dan Indonesia ( Kajian Paradigma Paulo Freire sebagai Pendekatan ). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Lampung 2024, 75–88.

Hakim, A. R. (2023). Konsep Landasan Dasar Pendidikan Karakter di Indonesia. Journal on Education, 6(1), 2361–2373. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3258

Harahap, A. N., Ananda, A., Gistituati, N., Rahmawati, T., Nusantara, U. G., Sosial, F. I., Padang, U. N., Pendidikan, F. I., Padang, U. N., Artikel, I., Pendidikan, S., Jepang, S. P., Indonesia, S. P., Suzana, Y., Harefa, D., & Education, J. (2024). Perbandingan sistem pendidikan negara jepang dan indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Pengembangan, 12(1), 386–390.

Irawati, H., & Maulidiyah, A. (2021). Belajar Pendidikan Dasar pada Sekolah di Jepang. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 602–608. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1922

Junaidah. (2022). Kualitas Tes Sebagai Alat Ukur Prestasi Belajar Siswa Di Sekolah. JURNAL EKSPERIMENTAL : Media Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 8(1), 14–19. https://doi.org/10.58645/eksperimental.v8i1.76

Lustianti, D., Syamsi, A., & Atikoh, N. (2024). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa dalam Upaya Mewujudkan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Adiwiyata SDN Karang Mulya. Ar-Riayah, 8(1), 125–142. https://doi.org/10.29240/jpd.v8i1. 9930

Nisak, N. M., Nur Kholis, & Niswah Khoiriyah. (2022). Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Negara Singapura, Jepang Dan Korsel Beserta Dampaknya Terhadap Pendidikan di Sekolah Dasar Di Negara Indonesia. eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 4(1), 103–119. https://doi.org/10.33367/jiee.v4i1.2427

Novitasari, A. T. (2023). Motivasi Belajar sebagai Faktor Intrinsik Peserta Didik dalam Pencapaian Hasil Belajar. Journal on Education, 5(2), 5110–5118. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1248

Nurrijal. (2024). Analisis Perbandingan Sistem Pendidikan Negara-Negara Maju Sebagai Komparasi Kemajuan Pendidikan di Indonesia. JBB: Jurnal Biologi Babasal, 03(1), 7–20.

Purwaningsih, I., Oktariani, O., Hernawati, L., Wardarita, R., & Utami, P. I. (2022). Pendidikan Sebagai Suatu Sistem. Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan, 10(1), 21. https://doi.org/10.33394/vis.v10i1.5113

Purwantii, M. D., Muhimmah, H. lfi, & Istiq’faroh, N. (2024). DINAMIKA PERKEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN : SEBUAH KOMPARASI ANTARA JEPANG DAN INDONESIA. 19(5), 1–23.

Putri, F. I. S., & Adam, K. M. T. (2020). Implementas Nilai-Nilai Pancasila Dalam Membangun Karakter Bangsa. Jurnal Widyadari, 21(2), 676–687.

Putri, R., Rusdina, Ananda, A., & Gistituati, N. (2024). Korea Dan Jepang : Analisis Perbandingan Sistem Pendidikan Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Masa Depan. Jurnal Education and development - Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 12(1), 391–400.

Rahman, A. B., Asri Munandar, S., Fitriani, A., Karlina, Y., & Muhammadiyah Makassar, U. (2022). PENGERTIAN PENDIDIKAN, ILMU PENDIDIKAN DAN UNSUR-UNSUR PENDIDIKAN. AL-URWATUL WUTSQA: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Rahman, R., Sipuan, S., Aly, H. N., & Zulkarnain, Z. (2022). Sejarah, Pendidikan Multikultural di Jepang. Jurnal Literasiologi, 8(1), 42–52. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v8i1.352

Raup, A., Rosanti, A., Kardi, K., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Pengembangan Model Pengelolaan Pendidikan Karakter di Sekolah: Haruskah Belajar dari Jepang? JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(9), 3742–3754. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i9.915

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Risna Dewi, N. W., Windayani, N. L. I., Laia, B., Nitiasih, P. K., & Riastini, P. N. (2023). Analisis Kurikulum pada Sistem Pendidikan Sekolah Dasar di Indonesia dan Jepang. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(4), 907–921. https://doi.org/10.37329/cetta.v6i4.2859

Rurisman, Ananda, A., Gistituati, N., Rusdinal, & Yerizon. (2024). Studi Komparatif Sistem Pendidikan Indonesia dan Jepang. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 12(1), 408–412.

Tampubolon, D. P. (2001). Perguruan Tinggi Bermutu: Paradigma Baru Manajemen Pendidikan Tinggi Menghadapi Tantangan Abad ke-21. PT. Gramedia Pustaka Ilmu, XX(4), 345–346.

Widjayanti, R. P., Muhimmah, H. A., & Istiqfaroh, N. (2024). Pengaruh Kurikulum di Jepang dan di Indonesia Terhadap Kualitas Pendidikan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 7506–7543.

Wyman, O., Wang, C., Zhang, M., Sesunan, A., & Yolanda, L. (2023). Peran Teknologi dalam Transformasi Pendidikan di Indonesia. Kemdikbud, 4(2), 1–88.

Yusiana, E. S. and H. (2020). Perkembangan Peserta Didik Dalam Dinamika Pembelajaran, ed (Nomor December 2023).

Yusrin, A. (2020.). Konsep pendidikan holistik melahirkan generasi yang terdidik, terlatih, memiliki daya cipta, dan penemu.

Published

2025-04-28

How to Cite

Savitri, D. A. ., Susanti, L. R. ., Safitri, E. R. ., & Gulo, F. . (2025). MENELAAH KEBERHASILAN SISTEM PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR DI JEPANG UNTUK DITERAPKAN DI INDONESIA. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 5(2), 1368–1379. https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i2.1643

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)