MENELAAH KEBERHASILAN SISTEM PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR DI JEPANG UNTUK DITERAPKAN DI INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i2.1643Keywords:
Elementary school, Japan, Education SystemAbstract
Indonesia and Japan have the same focus on educational goals, which is to focus on cultivating character education starting from elementary school education. However, Indonesia is currently ranked 72nd out of 77 countries when compared to Japan. Indonesia's education system at the primary school level requires special treatment and greater attention. Comparing Indonesia with a country with the best education system like Japan, is a systemic step to create high-quality education. Students in Japan are taught moral and ethical education starting from the first 3 years of elementary school. Approaches, methods, assessments, activeness, and the use of technology are crucial for the success of elementary school education in Japan. The education system at the elementary school level provides great potential to be offered to Indonesia.
Downloads
References
Abdi. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Teori & Panduan Praktis Analisis Data Kualitatif) (Nomor May 2024).
Agustiana, I., & Asshidiqi, G. H. (2021). Peranan Kurikulum Dan Hubungannya Dengan Pengembangan Pendidikan Pada Lembaga Pendidikan. Kuttab, 5(1), 24. https://doi.org/10.30736/ktb.v5i1.608
Alfarisy, F., Fitriyani, F. A., Mutsaqqofa, F., & Kusumasari, N. T. (2021). Pendidikan Karakter pada Siswa Sekolah Dasar di Jepang dan Indonesia. Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(2), 1361. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v6i2.5189
Alifah Aulia Nurfadhilah, Febrianti Astutiningsih, & Taufik Muhtarom. (2024). Studi Komparasi Pendidikan Karakter di Indonesia dan Jepang. Journal Innovation In Education, 2(3), 90–100. https://doi.org/10.59841/inoved.v2i3.1368
Amadi, A. S. M., Hasan, S., Rifanto, N. A., Wildan, M., Afifah, N. Q., & Nisak, N. M. (2023). Upaya Pemerintah dalam Menjamin Hak Pendidikan untuk Seluruh Masyarakat di Indonesia: Sebuah Fakta yang Signifikan. Educatio, 18(1), 161–171. https://doi.org/10.29408/edc.v18i1.14798
Aprilina Wulandari, & Fauzi, A. (2021). Urgensi Pendidikan Moral Dan Karakter Dalam Membentuk Kepribadian Peserta Didik. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 6(1), 75–85. https://doi.org/10.35316/edupedia.v6i1.1393
Arif Syamsurrijal. (2018). Menilik Pendidikan Karakter Di Berbagai Negara (Studi Multi Situs Di Indonesia, Singapura Dan Jepang). Al Hikmah Jurnal Studi Keislaman, 8(2), 207–214.
Arrifah Putri Nadila, & Abdal Malik Fajar Alam. (2024). Menelaah Keberhasilan Pendidikan Karakter Di Jepang Untuk Menunjang Program Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Di Indonesia. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 3(2), 242–258. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v3i2.1555
Basri, H. (2023). Dampak Globalisasi Terhadap Sistem Pendidikan: Perspektif Sosiologi Pendidikan. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 128–143. https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i1.446
Citriadin, Y. (2023). Pengantar Pendidikan (Nomor December).
Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.
Fiantika, Wasil M, Jumiyati, Honesti, Wahyuni, Jonata, E. a. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Nomor Maret). https://scholar.google.com/citations?user=O-B3eJYAAAAJ&hl=en
Fitriana, R., Nuraini, L., & Brawijaya, U. (2022). Filosofi Kendo Masyarakat Jepang: Adaptasi Dan Re-Modeling Pendidikan Dan Pembangunan Karakter Bagi Generasi Muda Di Indonesia. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai dan Pembangunan Karakter, 6(2). https://doi.org/10.21776/ub.waskita.2022.006.02.8
Gunawan, A. R., Resky, M., & Latifah, H. (2024). Komparasi Model Pendidikan di Finlandia , Jepang dan Indonesia ( Kajian Paradigma Paulo Freire sebagai Pendekatan ). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Lampung 2024, 75–88.
Hakim, A. R. (2023). Konsep Landasan Dasar Pendidikan Karakter di Indonesia. Journal on Education, 6(1), 2361–2373. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3258
Harahap, A. N., Ananda, A., Gistituati, N., Rahmawati, T., Nusantara, U. G., Sosial, F. I., Padang, U. N., Pendidikan, F. I., Padang, U. N., Artikel, I., Pendidikan, S., Jepang, S. P., Indonesia, S. P., Suzana, Y., Harefa, D., & Education, J. (2024). Perbandingan sistem pendidikan negara jepang dan indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Pengembangan, 12(1), 386–390.
Irawati, H., & Maulidiyah, A. (2021). Belajar Pendidikan Dasar pada Sekolah di Jepang. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 602–608. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1922
Junaidah. (2022). Kualitas Tes Sebagai Alat Ukur Prestasi Belajar Siswa Di Sekolah. JURNAL EKSPERIMENTAL : Media Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 8(1), 14–19. https://doi.org/10.58645/eksperimental.v8i1.76
Lustianti, D., Syamsi, A., & Atikoh, N. (2024). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa dalam Upaya Mewujudkan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Adiwiyata SDN Karang Mulya. Ar-Riayah, 8(1), 125–142. https://doi.org/10.29240/jpd.v8i1. 9930
Nisak, N. M., Nur Kholis, & Niswah Khoiriyah. (2022). Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Negara Singapura, Jepang Dan Korsel Beserta Dampaknya Terhadap Pendidikan di Sekolah Dasar Di Negara Indonesia. eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 4(1), 103–119. https://doi.org/10.33367/jiee.v4i1.2427
Novitasari, A. T. (2023). Motivasi Belajar sebagai Faktor Intrinsik Peserta Didik dalam Pencapaian Hasil Belajar. Journal on Education, 5(2), 5110–5118. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1248
Nurrijal. (2024). Analisis Perbandingan Sistem Pendidikan Negara-Negara Maju Sebagai Komparasi Kemajuan Pendidikan di Indonesia. JBB: Jurnal Biologi Babasal, 03(1), 7–20.
Purwaningsih, I., Oktariani, O., Hernawati, L., Wardarita, R., & Utami, P. I. (2022). Pendidikan Sebagai Suatu Sistem. Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan, 10(1), 21. https://doi.org/10.33394/vis.v10i1.5113
Purwantii, M. D., Muhimmah, H. lfi, & Istiq’faroh, N. (2024). DINAMIKA PERKEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN : SEBUAH KOMPARASI ANTARA JEPANG DAN INDONESIA. 19(5), 1–23.
Putri, F. I. S., & Adam, K. M. T. (2020). Implementas Nilai-Nilai Pancasila Dalam Membangun Karakter Bangsa. Jurnal Widyadari, 21(2), 676–687.
Putri, R., Rusdina, Ananda, A., & Gistituati, N. (2024). Korea Dan Jepang : Analisis Perbandingan Sistem Pendidikan Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Masa Depan. Jurnal Education and development - Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 12(1), 391–400.
Rahman, A. B., Asri Munandar, S., Fitriani, A., Karlina, Y., & Muhammadiyah Makassar, U. (2022). PENGERTIAN PENDIDIKAN, ILMU PENDIDIKAN DAN UNSUR-UNSUR PENDIDIKAN. AL-URWATUL WUTSQA: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Rahman, R., Sipuan, S., Aly, H. N., & Zulkarnain, Z. (2022). Sejarah, Pendidikan Multikultural di Jepang. Jurnal Literasiologi, 8(1), 42–52. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v8i1.352
Raup, A., Rosanti, A., Kardi, K., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Pengembangan Model Pengelolaan Pendidikan Karakter di Sekolah: Haruskah Belajar dari Jepang? JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(9), 3742–3754. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i9.915
Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Risna Dewi, N. W., Windayani, N. L. I., Laia, B., Nitiasih, P. K., & Riastini, P. N. (2023). Analisis Kurikulum pada Sistem Pendidikan Sekolah Dasar di Indonesia dan Jepang. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(4), 907–921. https://doi.org/10.37329/cetta.v6i4.2859
Rurisman, Ananda, A., Gistituati, N., Rusdinal, & Yerizon. (2024). Studi Komparatif Sistem Pendidikan Indonesia dan Jepang. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 12(1), 408–412.
Tampubolon, D. P. (2001). Perguruan Tinggi Bermutu: Paradigma Baru Manajemen Pendidikan Tinggi Menghadapi Tantangan Abad ke-21. PT. Gramedia Pustaka Ilmu, XX(4), 345–346.
Widjayanti, R. P., Muhimmah, H. A., & Istiqfaroh, N. (2024). Pengaruh Kurikulum di Jepang dan di Indonesia Terhadap Kualitas Pendidikan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 7506–7543.
Wyman, O., Wang, C., Zhang, M., Sesunan, A., & Yolanda, L. (2023). Peran Teknologi dalam Transformasi Pendidikan di Indonesia. Kemdikbud, 4(2), 1–88.
Yusiana, E. S. and H. (2020). Perkembangan Peserta Didik Dalam Dinamika Pembelajaran, ed (Nomor December 2023).
Yusrin, A. (2020.). Konsep pendidikan holistik melahirkan generasi yang terdidik, terlatih, memiliki daya cipta, dan penemu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dharmas Education Journal (DE_Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten