PENERAPAN MEDIA SLIDE UNTUK PENINGKATAN HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN PPKn KELAS V
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v2i2.453Keywords:
Learning Activities, Learning Outcomes, Slide MediaAbstract
Classroom action research has been carried out at SDN 105/X Rantau Makmur with the aim of improving student learning outcomes in PPKn through the use of Slide media. Education so far has been carried out conventionally, this causes educational outcomes not to be optimally in line with expectations. This class action research was carried out in 2 cycles with 2 meetings in each cycle. Each meeting of the educational process using Slide media. As an instrument for collecting information, there are student worksheets, daily test sheets and observation sheets filled out by observers, with steps for planning action, implementing action, observing, assessing and reflecting for each cycle. Student learning outcomes have increased in all indicators from the first cycle to the second cycle. This change shows an increase in student learning activities. Each group shows an increase in value and the average individual score also increases. The use of slide media has a positive impact on students' activities and learning outcomes.
Downloads
References
Andari, D. A., & Murni, A. W. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Smart Card Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi PerkalianIn Journal of Indonesian Education.
Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP.
Bawole, S. (2020). Tanggung Jawab Guru Sekolah Minggu Dalam Kehidupan Spiritual Anak. Tumou Tou. https://doi.org/10.51667/tt.v7i2.459
Dianti, P. (2016). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Mengembangkan Karakter Siswa. JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i1.2062
Faruq, I. A. F., & Afiah, A. R. (2018). Instrumen Penilaian Berbagai Kompetensi Atau Indikator Dalam Pencapaian Hasil Belajar SD / MI. Pendidikan Dasar.
Fitriani, F., Karsadi, K., & Hamuni, H. (2020). IMPLEMENTASI KOMPONEN KETERAMPILAN MENGADAKAN VARIASI PADA PEMBELAJARAN PPKn DI KELAS VIII MTs AL-MUSTAQIM MABODO. SELAMI IPS. https://doi.org/10.36709/selami.v12i1.10839
Hermawan, B., Endang, L., & Apriana, M. (2020). Peran Media PPT untuk Peningkatan Minat Belajar dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Mandarin. Jurnal Penelitian Pendidikan. https://doi.org/10.17509/jpp.v20i2.26887
Iskandar, R. (2017). Menigkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Melalui Metode Role Playing di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Jufrida, J., Basuki, F. R., Pangestu, M. D., & Djati Prasetya, N. A. (2019). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Ipa Dan Literasi Sains Di SMP Negeri 1 Muaro Jambi. EduFisika. https://doi.org/10.22437/edufisika.v4i02.6188
Magdalena, I., Ishaq, A. R., Maemunah, S., & Wijaya, R. R. (2020). Kreativitas Guru Dalam Penggunaan Metode Pembelajaran PPKN di Kelas V SD Negeri Bojong 04 Tangerang. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah.
Mardayanti, M. (2019). Metode Creative Problem Solving (CPS) dengan Media Berbasis Information Communication Technology (ICT) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains. https://doi.org/10.21154/ibriez.v4i2.82
Nabillah, T., & Abadi, P. A. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Sesiomadika.
Trianto. (2007). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta, Prestasi Pustaka.
Widodo, G. S., & Rofiqoh, K. S. (2020). Pengembangan Guru Profesional Menghadapi Generasi Alpha. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 DE_JOURNAL (Dharmas Education Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten