PENGEMBANGAN MEDIA DIORAMA UNTUK MENINGKATKAN ANALISIS PERAN EKONOMI DALAM KEHIDUPAN SOSIAL SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Anisatul Badriah Universitas Nusantara PGRI Kediri, Jawa Timur, Indonesia
  • Ilmawati Fahmi Imron Universitas Nusantara PGRI Kediri, Jawa Timur, Indonesia
  • Alfi Laila Universitas Nusantara PGRI Kediri, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1037

Keywords:

Diorama Media, Economic Role Analysis, Social Life

Abstract

The problem is the low motivation to learn in class V students in participating in learning. Lack of use of media in learning Social Sciences. As a result, students feel less enthusiastic and less enthusiastic about participating in learning. From these problems, researchers developed diorama learning media products with the aim of knowing the validity, effectiveness, and practicality of diorama media in social studies subjects. This research is a type of research and development (RnD) ADDIE model. The research and development steps for the ADDIE model consist of 5 five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Data collection techniques used are questionnaires and document studies. Data collection techniques using interview instruments, questionnaires and tests. The data analysis technique used is a qualitative descriptive data analysis technique. The subject of the small-scale trial was 1 teacher and 14 students while in the large-scale trial there were 1 teacher and 26 students in one class. From the results of the KBK calculation, the evaluation questions on a small scale using diorama media at SDN Mrican 2 obtained a score of 36%. While the evaluation results on a large scale using diorama media at SDN Mrican 1 get a value of 88%. So it can be concluded that the evaluation results using diorama media are very feasible to assist in the learning process in the classroom

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 220 times

References

Afifah, D. N., Widiyono, A., & Attalina, S. N. C. (2022). Pengembangan Media Diorama Siklus Air Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 528–533.

Cahyani, A. D., Anjarini, T., & Khaq, M. (2022). Pengembangan Media Powerpoint Interaktif Berbasis Karakter Tema 8 Lingkungan Sahabat Kita Pada Subtema 2 Kelas V SD Negeri Borowetan. DE_JOURNAL (Dharmas Education Journal), 3(1), 1–10.

Evitasari1, A. D., & Aulia, M. S. (2022). Media Diorama dan Keaktifan Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(1), 1–9. http://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/jrpd

Ismawan, & Khaafidho, G. (2019). Pengembangan Media Diorama Pada Muatan Pemeblajaran Ips Kelas IV-A Sdn Kalibateng Kulon 02 Kota Semarang.

Jannah, M., & Basit, A. (2019). Penerapan Media Diorama Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Terapung : Ilmu – Ilmu Sosial, 1(2), 67–77.

Kosilah, & Septian. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Assure Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(6), 1139–1148.

Mukti Prabowo, D., & Wulandari, D. (2017). Pengembangan Media Diorama 3 Dimensi Dalam Pembelajaran IPA Materi Ekosistem Kelas V. Joyful Learning Journal, 6(4). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jlj

Munifah, U., Nugraha, A., & Ganda, N. (2020). Pengembangan Media Diorama tentang Kegiatan Ekonomi di Lingkungan Sekitar untuk Kelas IV Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 7(4), 167–174.

Nasir, M. A. S., Putra, D. S., Setiawan, D., & Wagino. (2018). Upaya Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Membuat Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Di Smkn 1 Batipuh. PAKAR PENDIDIKAN, 16(1), 1–8.

Pranandari, E., Tywula, N. S., Ningrum, H. S., Sugiarti, E., & Rahayu, P. S. (2022). Analisis Pembelajaran IPS Daring Pada Pandemi Covid-19 Di Sekolah Dasar. DE_JOURNAL (Dharmas Education Journal), 3(1), 39–44.

Sapitri, N., Guslinda, & Zufriady. (2021). Pengembangan Media Diorama Untuk Pembelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar. PRIMARY: JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 10(6), 1589–1598. http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i6.8556.

Siwi, M. K., Syofyan, R., & Hayati, A. F. (2018). Pengembangan Webtoon Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Micro Teaching Di Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang. PAKAR PENDIDIKAN, 16(1), 47–59.

Surahman, E., & Mukminan. (2017). Peran Guru IPS Sebagai Pendidik dan Pengajar Dalam Meningkatkan Sikap Sosial Dan Tanggung Jawab Sosial Siswa SMP. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4(1), 1–13.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana. Kencana.

Syahid, S. N. L., Maula, L. H., Nurmeta, I. K., Sulastri, A., & Ruslani. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Nyaring Siswa SD melalui Media Pembelajaran Diorama Lingkungan. JURNAL BASICEDU, 6(3), 5181–5192. https://jbasic.org/index.php/basicedu

Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran Guru Dalam Pembelajaran Pada Siswa Sekolah Dasar. Fondatia : Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 41–47.

Published

2023-12-12

How to Cite

Badriah, A., Imron, I. F. ., & Laila, A. . (2023). PENGEMBANGAN MEDIA DIORAMA UNTUK MENINGKATKAN ANALISIS PERAN EKONOMI DALAM KEHIDUPAN SOSIAL SISWA SEKOLAH DASAR. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 418–426. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1037

Issue

Section

Articles