STUDENT PREFERENCES ON TYPES OF LEARNING MODELS RELATED TO HUMAN AND OUTER SPACE MATERIALS

Authors

  • Endro Tri Susdarwono Universitas Peradaban

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v3i2.782

Keywords:

humans and outer space, learning models (CIRC, CTL, CORE, CL), preferences

Abstract

The method used in this research is experimental research. In general, the characteristics of experimental research in this study include: manipulation and observation. The type of research design used is pre experimental design, while data analysis uses analysis of variance through the two-way Friedman level. This method is applied to determine whether or not there are significant differences in values ​​in several population groups. By calculation, chi-squared value is 8.10. Because the value is greater than chi-square value in the table of 7.815, the null hypothesis is rejected and the alternative hypothesis is accepted. Thus, from the point of view of the learning model, it can be concluded that students have significant differences in preferences for the four learning models related to human and outer space materials. In this condition, the students considered that the four learning models had different levels of advantages and disadvantages in learning so that their preferences for the four were also different.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 70 times

References

Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O.P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran Di Sekolah, Semarang: Unissula Press.

Andriani, Y. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Nobibasisku Pada Mata Pelajaran Biologi Di SMA Negeri 6 Oku (Modifikasi Model Pembelajaran Kooperatif Berbasis Inkuiri). Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 1(1), 11–18.

Asyafah, Abas. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19-32.

Carin, A.A. (1993). Teaching Science Through Discovery. Seventh Edition. New York: Mcmillan Publishing Company.

Dewi, N.P.S.R. (2012). Pengaruh Model Siklus Belajar 7E Terhadap Pemahaman Konsep dan Keterampilan Proses Siswa SMA Negeri 1 Sawan. Artikel Tesis Program Studi Pendidikan IPA Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha.

Eviliyanto & Gultom, T.M. (2017). Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Untuk Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi. Paedagogia: Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(1), 11-23.

Johnson, E. B. (2002). Contextual Teaching and Learning: What It is Why It’s Here to Stay. California: Corwin Press, Inc.

Khusniati, M. (2012). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(2), 204-2010.

Lestari, E.K., & Yudhanegara, M.R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Luksiana, E., & Purwaningrum, J.P. (2018). Model Pembelajaran Core Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berbantuan Media Batik. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 98-102.

Marlina. (2011). Model Contextual Teaching and Learning (CTL) pada Perkuliahan Dasar Rias (Tata Kecantikan Wajah dan Rambut) untuk Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan. 12 (1), 13-23.

Nasution, I.S., & Samosir, B.S. (2018). Model Pembelajaran Connecting, Organizing, Reflecting, Dan Extending (CORE) Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Di SMK

Muhammadiyah 13 Sibolga. PeTeKa: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 1(3), 213-221.

Nurhidayah, Yani, A., & Nurlina. (2019). Penerapan Model Contextual Teaching Learning (CTL) terhadap Hasil Belajar Fisika pada Siswa Kelas XI SMA Handayani Sungguminasa Kabupaten Gowa. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 161-174.

Pramita, P. (2015). Model Pembelajaran Connecting, Organizing, Reflecting, Extendinguntuk Mengembangkan Potensi Siswa Dalam Menulis Cerpen. Riksa Bahasa, 1(1), 101-106.

Rosyidah, Ima. (2008). Pengembangan KBK melalui Strategi Pembelajaran Kontekstual. http://www.re-searchengines.com/artikel.html. diunduh tanggal 13 Oktober 2021.

Srilisnani, Amin, A., & Yolanda, Y. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Terhadap Aktivitas Siswa Kelas X Di Sma Negeri 5 Model Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2018/2019. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika (JPIP), 1(1), 60-73.

Susiloningsih, W. (2016). Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa PGSD Pada Mata Kuliah Konsep IPS Dasar. Jurnal Pedagogia, 5(1), 57-66.

Trisnowali, A., & Aswina, A. (2019). mengembangkan informasi siswa dilatih mengembangkan, memperluas informasi yang sudah didapat dan menggunakannya untuk menemukan konsep dan informasi baru. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 43-55.

Ulfa, M. (2015). Penggunaan Metode CIRC (Cooperative Integrated Reading And Composition) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Di Madrasah Al Hidayah Pandansari. Skripsi Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Warta, Nyoman. (2008). Inovasi Belajar Sains Berbasis Kontekstual. http://pelangi.dit.plp.go.id//index.php. Diunduh tanggal 13 Oktober 2021.

Yolanda, Yaspin. (2015). Keterampilan Proses Sains Sebagai Penilaian Pembelajaran Sebagai Implementasi Kurikulum 2013. Prosiding Seminar Nasional Matematika Pendidikan

Fisika.

Yudasmara, G.A., & Purnami, D. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interakif Biologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 48(1-3), 1-8.

Published

2022-12-29

How to Cite

Susdarwono, E. T. (2022). STUDENT PREFERENCES ON TYPES OF LEARNING MODELS RELATED TO HUMAN AND OUTER SPACE MATERIALS. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 3(2), 228–237. https://doi.org/10.56667/dejournal.v3i2.782

Issue

Section

Articles