HUBUNGAN PERAN ORANG TUA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS 3 PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI SDIT AL IRSYAD AL ISLAMIYAH DAWUHAN KECAMATAN SITUBONDO

Authors

  • Saiful Akbar Program Studi Matematika, Universitas Abdurachman Saleh Situbondo, Jawa Timur, Indonesia
  • Dodik Efendi Program Studi Matematika, Universitas Abdurachman Saleh Situbondo, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1053

Keywords:

Role of Parents, Learning Outcomes, Mathematics

Abstract

Role of parents and the learning outcomes of grade 3 students in the mathematics subject at SDIT Al Irsyad Al Islamiyah Dawuhan, Situbondo District. The purpose of this study was to explain the relationship between the role of parents and the learning outcomes of grade 3 students in Mathematics at SDIT Al Irsyad Al Islamiyah Dawuhan, Situbondo District. This research method is a type of quantitative descriptive research by drawing conclusions through statistical analysis. The population in this study were all 3rd grade students at SDIT Al Irsyad Al Islamiyah Dawuhan. Samples were taken as many as 16 students with random sampling technique. The necessary data is obtained through questionnaires and data on student learning outcomes. The data analysis technique used is product moment analysis. After conducting research and obtaining data, then analyzing the data from the questionnaire results and student learning outcomes, an rcount of 0.932 was obtained, while an rtable of 0.532 at N = 16 with a significant level of 5% means that rcount > rtable means that Ho is rejected and Ha is accepted. So it can be concluded that there is a significant relationship between the role of parents and the learning outcomes of grade 3 students in the mathematics subject of SDIT Al Irsyad Al Islamiyah Dawuhan, Situbondo District.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 198 times

References

Al, J., Al, T., & Vol, H. (2014). Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Restasi Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Anak Keluarga Pengepul Barang Bekas Gama Islam (Pai) Anak Keluarga Pengepul Barang Bekas Usia Sekolah Menengah Pertama (Smp) Di Desa Usia Seko. Jurnal Al Tarbawi Al Haditsah, 1(1), 2407–6805.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. In Jakarta: Rineka cipta.

Bahar, H., & Herli, Sundi, V. (2020). Merdeka Belajar Untuk Kembalikan Pendidikan Pada Khittahnya. PROSIDING SAMASTA Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 115–122.

Harefa, D. (2020). Kooperatif Make a Match Pada Aplikasi Jarak Dan Perpindahan. Peningkatan Hasil Belajar, 8(1), 1–18.

Hasan. (2016). Implikasi Pendidikan Orang Tua Dalam Memotivasi Siswa Yang Berprestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Sejarah Di Smp Negeri 2 Banawa Tengah. JURNAL PENDID IKAN DAN ILMU SOSIAL, 9(1), 1–23.

Hero. (2018). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Inpres Iligetang. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(2), 129–139.

Hidayati, N. (2016). Konsep Integrasi Tripusat Pendidikan Terhadap Kemajuan Masyarakat. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 11(1), 203–224.

Jailani, M. S. (2014). Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 245–260.

Juanda, J. (2018). Revitalisasi Nilai Dalam Dongeng Sebagai Wahana Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pustaka Budaya, 5(2), 11–18.

Lathifatus, S. (2019). SINERGI PERAN GURU DAN ORANG TUA DALAM MEWUJUDKAN KEBERHASILAN PEMBELAJARAN PAI TINGKAT PENDIDIKAN DASAR DI ERA PANDEMI COVID-19. Jurnal Studi Pendidikan Islami, 2(3), 1–16.

Mitra, O., & Adelia, I. (2021). Profil Orang Tua Sebagai Pendidik Menurut Al Qur’an. Tarbawi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(2), 170–177.

Pratiwi, N. K. (2017). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Smk Kesehatan Di Kota Tangerang. Pujangga, 1(2), 31.

Purwaningsih. (2022). Pengaruh Perhatian Orang tua, Budaya Sekolah, dan Teman Sebaya Terhadap Karakter Religius Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2439–2452.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. In Bandung : Alfabeta, CV.

Wardhani, T. Z. Y., & Krisnani, H. (2020). OPTIMALISASI PERAN PENGAWASAN ORANG TUA DALAM PELAKSANAAN SEKOLAH ONLINE DI MASA PANDEMI COVID-19. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat. https://doi.org/10.24198/jppm.v7i1.28256

Widjaya, Y. A. (2020). Pentingnya Peran Orang Tua dalam Pendidikan Anak. Https://Smpn19Percontohanbna.Sch.Id/Blog/Pentingnya-Peran-Orang-Tua-Dalam-Pendidikan-Anak/.

Published

2023-12-12

How to Cite

Akbar, S., & Efendi, D. . (2023). HUBUNGAN PERAN ORANG TUA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS 3 PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI SDIT AL IRSYAD AL ISLAMIYAH DAWUHAN KECAMATAN SITUBONDO. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 451–457. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1053

Issue

Section

Articles