Efforts to Increase Self-Confidence through Role Play Activities for 4-5 Year Old Children
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v6i1.1598Keywords:
Self-Confidence Development, Role-Playing Methods, Early ChildhoodAbstract
This study aims to enhance the self-confidence of early childhood students through the implementation of role-playing methods at RA Miftahul Hidayah, Panti District, Jember Regency. The research method used is Classroom Action Research (CAR), conducted in two cycles, each consisting of planning, implementation, observation, and reflection phases. The research subjects were 20 children aged 4-5 years. Results in Cycle I indicated that 55% of the children showed increased self-confidence, but this result did not meet the target of 75% success. In Cycle II, improvements were made through individualized guidance and more varied role-playing scenarios. As a result, 75% of the children showed significant self-confidence enhancement. Thus, role-playing methods have proven effective in supporting the socio-emotional development of children and can be widely implemented in early childhood education settings.
Downloads
References
Almeida, B. F. P. de, Mesquita, I., & Bravo, R. B. (2023). USE OF SOCIAL NETWORKS IN CHILDHOOD: Impacts on development in second and third childhood. International Journal of Human Sciences Research, 3(13), 2–12. https://doi.org/10.22533/at.ed.55831323190410
Aryaprasta, I. G. K., & Riyadi, A. R. (2018). Model Pembelajaran Tari Kreatif untuk Meningkatkan Percaya Diri Anak Usia Taman Kanak-Kanak. GOLDEN AGE: JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. https://doi.org/10.29313/ga.v2i1.3864
Ismaiyah, N. (2022). Pengembangan Perilaku Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Bermain Peran di Masa Pandemi. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 38–47. https://doi.org/10.19105/kiddo.v3i1.5543
Lainnya, L. (2010). Mau akses jurnal yang dilanggan UNY dari rumah ? Klik Disini !
Masriani, M., & Dina Liana. (2022). Optimalisasi Pengembangan Percaya Diri pada Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling. https://doi.org/10.46963/mash.v5i01.475
Nikmah, F., Izzati, U. A., & Darminto, E. (2022). Penerapan Metode Bermain Peran Berbasis Profesi Untuk Meningkatkan Kemandirian Dan Rasa Percaya Diri Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama. https://doi.org/10.53565/pssa.v8i1.487
Paggama, A. A., A. Rezky Nurhidaya, & Sadaruddin. (2023). Literature Review Implementasi Bermain Peran untuk Perkembangan Kemampuan Sosial Emosional Anak di TK. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini. https://doi.org/10.35473/ijec.v5i1.2139
Rachmi, T., Dewi, N. F. K., & Astuti, C. F. (2023). OPTIMALISASI KEMAMPUAN MENYIMAK MELALUI METODE BERMAIN PERAN PADA ANAK USIA DINI. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31000/ceria.v12i1.9137
Saleh, G. (2018). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Guru Dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini. MEDIUM. https://doi.org/10.25299/medium.2018.vol6(2).2411
Sari, M., & Yulsyofriend. (2020). Pengintegrasian Metode Bermain Peran dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusi.
Sofiani, I. K., Mufika, T., & Mufaro’ah, M. (2020). Bias Gender dalam Pola Asuh Orangtua pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.300
Sriyanti, S., & Pratiwi, E. S. (2022). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI METODE BERMAIN PERAN DI BA NURUL HIDAYAH SUMBERAGUNG KEPOHBARU BOJONEGORO. Al-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak. https://doi.org/10.46773/al-athfal.v3i1.406
Utami, R. W. T., & Hanafi, M. (2018). Pengaruh Metode Bermain Peran Terhadap Peningkatan Percaya Diri Pada Anak Usia Pra Sekolah (4-5 Tahun) di Pendidikan Anak Usia Dini Insan Harapan Klaten. Jurnal Keperawatan Soedirman. https://doi.org/10.20884/1.jks.2017.12.2.694
Utami, R. W. T., Hanafi, M., & Kriswoyo, P. G. (2017). Pengaruh Metode Bermain Peran Terhadap Peningkatan Percaya Diri Pada Anak Usia Pra Sekolah (4-5 Tahun) Di Pendidikan Anak Usia Dini Insan Harapan Klaten. The Soedirman Journal of Nursing), 12(2), 84–92.
Wardani, I. K., Hafidah, R. ., & Dewi, N. K. (2021). Hubungan antara Peran Guru dengan Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini. Kumara Cendekia. https://doi.org/10.20961/kc.v9i4.54845
Zahrotunnisa, Z., & Rukhiyah, Y. (2019). Upaya Meningkatkan Percaya Diri Melalui Bermain Peran Makro Pada Anak Usia 5-7 Tahun. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31000/ceria.v8i1.1172
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dharmas Education Journal (DE_Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten