IDENTIFICATION OF STUDENTS' PHYSICS MISCONCEPTIONS USINGTWO TIER DIAGNOSTIC TEST
DOI:
https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1092Keywords:
Misconceptions, Physics, Two Tier Diagnostic TestAbstract
This study aims to determine the misconceptions of class X students on the concept of Temperature and Heat using a two-tier multiple choice diagnostic test at SMA Bersama Berastagi Private. This research is included in the descriptive qualitative research. The population in this study were students of class X MIA. The sample in this study were 68 people. Diagnostic test data were collected using a two-tier multiple choice to identify students' understanding of concepts into conceptual understanding, misconceptions, guessing and not understanding concepts. Based on the research results obtained from a two-tier multiple choice diagnostic test on students of class X MIA1 and X MIA3 SMA Bersama Berastagi Private High School, misconceptions were identified in each sub-concept of the concepts of Temperature and Heat. The sequence of sub-materials that identified misconceptions from those with the highest to the lowest proportions was as follows: black principle (77.94%) and the lowest misconception occurred in the heat sub-matter (4.41%).
Downloads
References
Agustin, R. D., Harijanto, A., & Prastowo, S. H. B. (2018). Identifikasi Miskonsepsi Siswa pada Materi Rangkaian Arus Bolak-Balik Menggunakan Four-Tier Test di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(2), 141–146.
Ali, M. (2019). Analisis miskonsepsi siswa berdasarkan gender dalam pembelajaran fisika dengan menggunakan tes diagnostik two-tier di kotabaru. Cendekia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(1), 59–66. https://doi.org/https://doi.org/10.33659/cip.v7i1.120
Astuti, I. A. D., Bhakti, Y. B., & Prasetya, R. (2021). Four Tier-Magnetic Diagnostic Test (4T-MDT): Instrumen Evaluasi Medan Magnet Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 5(2), 110–115. https://doi.org/10.30599/jipfri.v5i2.1205
Cahyani, H., Samsudin, A., Tarigan, D. E., Kaniawati, I., Suhendi, E., Suyana, I., & Danawan, A. (2019). Identifikasi miskonsepsi fluida statis pada siswa SMA menggunakan four-tier diagnostic test. Prosiding Seminar Nasional Fisika, 1(1), 114–124.
Darmansyah, A., Miftakhuddin, M., & As, U. S. (2022). Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Menggunakan Metode Outdoor Study untuk Siswa Kelas IV SD. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 10–27. https://doi.org/10.23960/pdg.v10i1.23811
Habellia, R. C., Maria, H. T., & Hidayatullah, M. M. S. (2021). Pengembangan two tier diagnostik test untuk mendeteksi miskonsepsi siswa sma pada materi gerak. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 10(2), 195–201. https://doi.org/10.31571/saintek.v10i2.3222
Handayani, N. D., Astutik, S., & Lesmono, A. D. (2018). Identifikasi miskonsepsi siswa menggunakan four-tier diagnostic test pada materi hukum termodinamika di SMA Bondowoso. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(2), 189–195.
Inggit, S. M., Liliawati, W., & Suryana, I. (2021). Identifikasi Miskonsepsi dan Penyebabnya Menggunakan Instrumen Five-Tier Fluid Static Test (5TFST) pada Peserta Didik Kelas XI Sekolah Menengah Atas. Journal of Teaching and Learning Physics, 6(1), 49–68. https://doi.org/10.15575/jotalp.v6i1.11016
Irianti, E. (2021). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Cahaya Menggunakan Four Tier Diagnostic Test. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 11(2), 1–10. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jjpf.v11i2.33247
Jannah, R., & Rahmi, I. (2020). Pengembangan E-Diagnostic Four Tier Test Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Peserta Didik. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(2), 151–160. https://doi.org/https://doi.org/10.15548/nsc.v6i2.1721
Julianda, R., & Halim, A. (2022). Analisis Miskonsepsi Siswa dengan Two Tier Diagnostic Test pada Materi Gerak Lurus di SMA Negeri 3 Banda Aceh. Journal of Technology and Literacy in Education, 1(1), 14–20.
Maison, M., Lestari, N., & Widaningtyas, A. (2020). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Usaha Dan Energi. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 32–39. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.314
Maryam, E. (2020). Identifikasi Miskonsepsi Menggunakan Three-Tier Diagnostic Test Berbasis Google Form pada Pokok Bahasan Potensial Listrik. SILAMPARI JURNAL PENDIDIKAN ILMU FISIKA, 2(2), 149–162. https://doi.org/10.31540/sjpif.v2i2.1083
Mukhlisa, N. (2021). Miskonsepsi Pada Peserta Didik. SPEED Journal : Journal of Special Education, 4(2), 66–76. https://doi.org/10.31537/speed.v4i2.403
Nurulwati, N., & Rahmadani, A. (2020). PERBANDINGAN HASIL DIAGNOSTIK MISKONSEPSI MENGGUNAKAN THREETIER DAN FOURTIER DIAGNOSTIC TEST PADA MATERI GERAK LURUS. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(2), 101–110. https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i2.14436
Rizki, C., & Setyarsih, W. (2022). Identifikasi Miskonsepsi Siswa dan Penyebabnya pada Materi Elastisitas Menggunakan Three-Tier Diagnostic Test. Inovasi Pendidikan Fisika, 11(3), 32–43. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/ipf.v11n3.p32-43
Rizky, M. F. (2021). Pengembangan Tes Pilihan Ganda Disertai Alasan (Two Tier) Pada Materi Gerak Parabola Dan Gerak Melingkar Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Pada Siswa SMA Al-Manar Medan TA 2020/2021. UNIMED.
Rohmah, Z., & Handhika, J. (2018). Two-Tier Test Diagnostik sebagai identifikasi miskonsepsi tahap awal materi kinematika gerak lurus siswa Kelas X MIA MAN 1 Kota Madiun. Quantum: Seminar Nasional Fisika, Dan Pendidikan Fisika, 552–556.
Rukmana, A. P., Mayasari, T., & Yusro, A. C. (2020). Pengembangan four-tier diagnostic test untuk mendeteksi miskonsepsi pada fisika SMA. SNPF (Seminar Nasional Pendidikan Fisika).
Saputri, L., Maison, M., & Kurniawan, W. (2021). Pengembangan Four-Tier Diagnostic Test Berbasis Website untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Ilmiah Teknologi Informasi Asia, 15(1), 61. https://doi.org/10.32815/jitika.v15i1.563
Setianita, O. T., & Liliawati, W. (2019). Identifikasi miskonsepsi siswa SMA pada materi pemanasan global menggunakan four–tier diagnostic test dengan analisis confidence discrimination quotient (CDQ). Prosiding Seminar Nasional Fisika, 1(1), 186–192. https://doi.org/https://doi.org/10.15548/nsc.v6i2.1721
Sheftyawan, W. B., Prihandono, T., & Lesmono, A. D. (2018). Identifikasi miskonsepsi siswa menggunakan four-tier diagnostic test pada materi optik geometri. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(2), 147–153.
Sjöblom, P., & Svens, M. (2019). Learning in the Finnish outdoor classroom: Pupils’ views. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 19(4), 301–314. https://doi.org/10.1080/14729679.2018.1531042
Suryawirawati, I. G., Ramdhan, B., & Juhanda, A. (2018). Analisis Penurunan Miskonsepsi Siswa Pada Konsep Pemanasan Global Dengan Tes Diagnostik (Two-Tier Test) Setelah Pembelajaran Predict-Observe-Explain (Poe). Journal Of Biology Education, 1(1), 93. https://doi.org/10.21043/jobe.v1i1.3361
Sutrisno, A. D. (2019). Survey Pemahaman Konsep dan Identifikasi Miskonsepsi Siswa SMA pada Materi Kinematika Gerak. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 4(1), 106. https://doi.org/10.17509/wapfi.v4i1.15796
Taufik, T., & Warsono, H. (2020). BIROKRASI BARU UNTUK NEW NORMAL: TINJAUAN MODEL PERUBAHAN BIROKRASI DALAM PELAYANAN PUBLIK DI ERA COVID-19. Dialogue : Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 2(1), 1–18. https://doi.org/10.14710/dialogue.v2i1.8182
Triastutik, M., Budiyono, A., & Diraya, I. (2021). IDENTIFIKASI MISKONSEPSI SISWA PADA MATERI GERAK LURUS MENGGUNAKAN FOUR TIER DIAGNOSTIC TEST. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 8(1), 61–72. https://doi.org/10.36706/jipf.v8i1.13533
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dharmas Education Journal (DE_Journal)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan propietary yang tidak dilindungi oleh hak paten