ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR MENURUT PROSEDUR NEWMAN DI KELAS VIII SMP NEGERI 2 LANGOWAN

Authors

  • Khofifah Indar Parawansa Makalunsenge Universitas Negeri Manado, Sulawesi Utara, Indonesia
  • Nicky Kurnia Tumalun Universitas Negeri Manado, Sulawesi Utara, Indonesia
  • Jhon Robby Wenas Universitas Negeri Manado, Sulawesi Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1129

Keywords:

Error Analysis, Mathematics Word Problems, Newman’s Procedure

Abstract

The purpose of this study is to describe the errors experienced students in solving word problems on the material on the flat side of the classroom VIII SMP Negeri 2 Langowan based on the Newman procedure. This research using this type of qualitative research, with the methods used in data collection, namely written tests in the form of essay, interviews, and documentation. The subjects in this study were class VIII C students 26 students. Based on the results of the data obtained, it shows that in solving word problems on flat sided space material, students make mistakes at the stage of understanding the problem (comprehension) with a percentage og 18,4, this stages of process transformation (transformation) with a percentage of 28,4%, the stages of process skills (process skills) with a percentage of 44,6%, and the stages of writing the final answer (endcoding) with a percentage of 51,5%.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 82 times

References

Almadiliana, Saputra, H. H., & Setiawan, H. (2021). Hubungan Antara Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 57-65.

Fitry, R. S., Khamdun, & Ulya, H. (2022). Analsisi Kesalaha Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Kelas V di SDN Ronggo 03 Kecamatan Jaken. Jural Inovasi Penelitian, 2(8), 2433-2442.

Depdiknas. (2006). Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. Jakarta: Depdiknas

Kalengkongan, L. N., Regar, V. E., & Mangelep, N. O. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pokok Bahasan Program Linear Berdasarkan Prosedur Newman. Jurnal Matematika Riset Edukasi dan Kolaborasi, 2(2), 31-38.

Karinda, A. V., Tumalun, N. K., & Kaunang, D. F. (2023). Analsis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika dengan Model Skematik Fong. Jurnal Education and Development, 11(2), 207-213.

Karouw, A. A., Tumalun, N. K., & Monoarfa, J. F. (2023). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bentuk Aljabar Menggunakan Prosedur Newman. Jurnal Sains Reset, 13(1), 41-46.

Kumening, A. S., Ramadhani, L., & Putranto, S. (2023). Analisis Problematika Pembelajaran Matematika di SMP Swasta Pedesaan. Dharmas Education Journal, 4(1), 133-140.

Laily, I. F. (2014). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Sekolah Dasar. Mathematics Education Learning and Teaching, 3(1), 52-62.

Lestari, L., & Afriansyah, E. A. (2022). Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Tentang Bangun Ruang Sisi Lengkung Menggunakan Prosedur Newman. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika, 1(2), 125-138.

Newman, M. A. (1997). An Analysis of Sixth-Grade Pupils Error on Written Matematical Tasks. Victorian Institute for Education Research Bulletin, 3(9), 31-43.

Nursyamsiah, G., Savitri, S., Yuspriyati, D. N., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 98-102.

Oroh, V., Manurung, O., & Tumalun, N. K. (2022). Analsisi Kesalahan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Matriks. Jurnal of Education, 2(2), 282-291.

Rohati. (2011). Pengembangan Bahan Ajar Materi Bangun Ruang dengan Menggunakan Strategi Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transferring (REACT) di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 61-73.

Satori, D., & Komariyah, A. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Siagian, M. D. (2017). Pembelajaran Matematika dalam Perspektif Konstruktivisme. Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi Pendidikan, 7(2), 61-73.

Sughesti, M. M., Muhsetyo, G., & Susanto, H. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pecahan dan Penyebabnya. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 4(2), 1-10.

Yunia, N., & Zanthy, L. S. (2020). Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Aritmatika Sosial. Teori dan Riset Matematika, 5(1), 105-116.

Published

2023-12-12

How to Cite

Makalunsenge, K. I. P. ., Tumalun, N. K. ., & Wenas, J. R. . (2023). ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR MENURUT PROSEDUR NEWMAN DI KELAS VIII SMP NEGERI 2 LANGOWAN. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 691–697. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1129

Issue

Section

Articles