ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA DALAM PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS MENURUT POLYA PADA MATERI PELUANG

Authors

  • Iramaya Sasiang Universitas Negeri Manado, Sulawesi Utara, Indonesia
  • Nicky Kurnia Tumalun Universitas Negeri Manado, Sulawesi Utara, Indonesia
  • Ichdar Domu Universitas Negeri Manado, Sulawesi Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i2.1342

Keywords:

Difficulty Analysis, Mathematical Problem Of Opportunity, Polya Procedure

Abstract

There are so many difficulties faced by students in the learning process, especially in solving math problems, with various underlying factors that have not been fully identified. The aim of this research is to identify the learning difficulties experienced by students. This research specifically focuses on identifying the learning difficulties faced by twelfth-grade students at SMAN 2 Tondano. By using a descriptive qualitative approach, the researcher acts as the primary instrument in collecting data through questionnaires and interviews. The data analysis conducted refers to Sugiono's four-stage model, which includes data reduction to simplify raw data, data presentation in an informative form, data verification to ensure accuracy, and drawing conclusions based on research findings. The research results show that the majority of students have difficulty understanding problems (55%). The ability to plan and solve problems is categorized as moderate (70% and 60% respectively), while the ability to review solutions remains the biggest challenge (75%).

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 43 times

References

Arief, D. (2021, Juli 14). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Ditinjau dari Kemampuan Memecahkan Masalah pada Materi Sistem Persamaan Linear pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(4), 296-302.

Fitri, & Abadi, A. &. (2021, September 1). Kesulitan Siswa SMA dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Materi Peluang. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 8(2), 96-105.

Fitri.Habsy, & All, B. (2017). Seni Memahami Penelitian Kualitatif dalam Bimbingan dan Konseling : studi literatur. Jurnal konseling Andi Matapa, 1, 90-100.

Harinda, V., Tumalun, N., & Regar, V. E. (2023). Pengaruh langkah Polya terhadap Hasil Belajar dalam Menyelesaikan Soal Cerita Barisan Deret dan Geometry. Jurnal Cendekia: Kurnal Pendidikan Matematika, 07, 2348-2358.

Hendra, D. S., Faisal, I., & Andrizal. (2018). Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK. Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 18(1), 25-30. doi:10.24036/INVOTEK.v18i1.168

Jayanti, I., Nurdin, & Nur, D. R. (2020). Analisis faktor internal dan eksternal kesulitan belajar matematika di sekolah dasar. Sistema Jurnal Pendidikan, 1, 1-7.

Kristofora, M., & Sujadi, A. A. (2017). analisis kesalahan dalam menyelesaikan masalah matematika dengan menggunakan langkah polya siswa kelas VII SMP. (J. Conway, Penyunt.) Jurnal Prisma Universitas Suryakancana, 1, 9-16.

Lexy, J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif (37 ed., Vol. XIV). (G. Charles, Penyunt.) Bandung, Jawa Barat, Indonesia: Remaja Rosdakarya.

Oktaviani, L., Styawati, & Lathifa. (2021). PKM peningkatan penilaian guru mengenai penelitian tindakan kelas dan kualitatif di MAN 1 Pesawaran. Widia Laksmi, 1, 274-284.

Padillah, A. (2018, Mei 1). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematik Siswa Kelas Xi Sma Putra Juang dalam Materi Peluang. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 144-153.

Putrydayani, I. B., & Chotima, S. (2020). Analisis kesulitan belajar siswa dalam pelajaran matematika pada materi peluang. MAJU, 7, 57-62.

Rosaliza, M. (2015). Wawancara, sebuah penelitian komunikasi dalam penelitian kualitatif. Jurnal Ilmu Budaya, 11, 71-79.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabetha.

Umrati, & Wijaya, H. (2020). Analisis data kualitatif teori konsep dalam penelitian pendidikan. makassar: Sekolah tinggi Theologi Jaffray.

Zubaidah, A. (2015). Mengungkap Seni Bermatematika dalam Pembelajaran. Jurnal Of Mathematics Education, Vol. I(1), 60-76.

Published

2024-09-23

How to Cite

Sasiang, I., Tumalun, N. K. ., & Domu, I. . (2024). ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA DALAM PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS MENURUT POLYA PADA MATERI PELUANG. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 5(2), 856–862. https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i2.1342