PENERAPAN MEDIA JAM UNTUK MENINGKATKAN NUMERASI SISWA SEKOLAH DASAR MABHAMBAWA (STUDI KOLABORATIF GERAKAN NUMERASI SEKOLAH)

Authors

  • Thomas Didimus Meo Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP Citra Bakti, Nusa Tenggara Timur, Indonesia
  • Dimas Qondias Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP Citra Bakti, Nusa Tenggara Timur, Indonesia
  • Maria Patrisia Wau Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP Citra Bakti, Nusa Tenggara Timur, Indonesia
  • Maria Desidaria Noge Pendidikan Guru Sekolah Dasar, STKIP Citra Bakti, Nusa Tenggara Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i1.1328

Keywords:

Clock Media, Numeracy, Elementary School

Abstract

This study is based on the low numeracy levels of elementary school students observed and interviewed during the implementation of the sixth cohort of the Teaching Campus program. This situation is suspected to be due to suboptimal numeracy activities and the need for more utilization of authentic learning resources. The study aims to improve numeracy using clock media for elementary school students. This research employs a qualitative method, with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. The results of implementing clock media show that 89% of students have understood the concept of time, while 11% still need to. The increase before and after the implementation of clock media is 66%. This significant improvement emphasizes the importance of using visual and interactive media to enhance the numeracy of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract viewed = 663 times

References

Aini, S. N., & Agnita Siska Pramasdyahsari. (2023). Pendampingan Simulasi Asesmen Kompetensi Minimum berbasis Literasi Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi dan Adaptasi Teknologi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(6), 573–583. https://doi.org/10.59837/jpmba.v1i6.210

Alim, J., Hermita, N., Putra, Z. H., Suroyo, S., Charlina, C., Witri, G., & Oktaviani, C. (2023). Pelatihan Pembuatan Audible Books Berbasis Etnomatematika Melayu Riau Sebagai Penguatan Keterampilan Guru Membuat Buku Cerita Yang Dapat Meningkatkan Literasi Dan Numerasi untuk Siswa Sekolah Dasar. Journal of Community Engagement Research for Sustainability, 3(2), 101–107. https://doi.org/10.31258/cers.3.2.101-107

Andriana, E., Yuliana, R., Asih Vivi Yandari, I., & Sultan Ageng Tirtayasa, U. (2023). Penguatan Kompetensi Literasi dan Numerasi Guru Sekolah Dasar di Kabupaten Pandeglang dan Kota Serang Banten. Dedikasi: Comunnity Service Report, 6(1), 27–36. https://doi.org/10.20961/dedikasi.v6i1.78975

Asmal, M. Amir Masruhim, & Suryaningsi. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Dengan Jam Sudut Pizza Di Kelas Iv Sdn 009 Samarinda Ulu. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 1(6), 1273–1290. https://doi.org/10.53625/jcijurnalcakrawalailmiah.v1i6.1493

Ayunda, R., & Riduan Febriandi. (2023). Implementasi Model Teams Games Tournament untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 2078–2087. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7590

Ayuningtyas, N., & Sukriyah, D. (2020). Analisis pengetahuan numerasi mahasiswa matematika calon guru. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(2), 237–247. https://doi.org/10.33387/dpi.v9i2.2299

Bone Kec Galang Kab Tolitoli Hamna, T., Fajrin, M., & Khaerul Ummah, M. B. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Menggunakan Metode Membaca Menulis Menghitung pada Kelas 1 dan 2 yang Efektif di MIS DDI. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 67–73. https://doi.org/10.35870/ibjpm.v1i2.243

Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I., & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 93. https://doi.org/10.30651/else.v3i1.2541

Eliza, Y. G., & Ain, S. Q. (2024). Pengembangan Media Jam Materi Mengenal Satuan Waktu Pada Pembelajaran Matematika Untuk Siswa Kelas II SDN 17 Pekanbaru. 13(1), 475–482.https://doi.org/10.58230/27454312.508

Fadhlika, Y., Syah, I., Wicaksono, V. D., & Sulistyowati, S. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Pengukuran Sudut Menggunakan Metode Demonstrasi Dengan Alat Peraga Media Jam Sudut Kelas IV SD Negeri Sumberrejo. Innovative: Journal of Social Science Research 1(3), 5356–5368. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i2.906

Harefa, A. S. (2023). Alat Peraga Game Jam dan Sudut (GaJamDut) sebagai Media. Polinomial: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 40–45. https://doi.org/10.56916/jp.v2i2.607

Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104–1113. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.505

Irwan, I., & Masrul, M. (2023). Analisis Kemampuan Numerasi Siswa Pada Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 4119–4128. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7235

Ismail, I., Tika, A., Sulianto, J., & Wikyuni, S. (2023). Analisis Penggunaan Media Jam Dinding Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Pengukuran Kelas 1 SDN Plamongsari 02 Semarang. Innovative: Journal of Social Science Research, 1(2), 287-296 https://doi.org/10.31004/innovative.v3i2.310

Kaler, C., & Bandung, K. (2022). Pengaruh Pola Asuh Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pada Materi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Supermat: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 203–215. https://doi.org/10.33627/sm.v6i2.934

Kristina, Y., Yuhana, Y., & Pamungkas, A. S. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Numerasi Developing Numeracy-Based Learning Videos for Elementary School Students Primary. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Volume, 10(6), 1664–1671. http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i6.8353

Laswadi, L. (2023). Desain Lintasan Belajar Matematika dalam Pembelajaran Arimatika Sosial Menggunakan Aplikasi Quizlet untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. Journal on Education, 6(1), 3578–3587. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3455

Ma’rifah, U., Wijayanti, P., & Setianingsih, R. (2023). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Literasi Numerasi Ditinjau dari Perbedaan Jenis Kelamin. Dharmas Education Journal, 4(03), 77–82. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i3.1252

Maghfiroh, F. L., Amin, S. M., Ibrahim, M., & Hartatik, S. (2021). Keefektifan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3342–3351. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1341

Mayasari, N., Junarti, Puspananda, D. R., & Amin, A. K. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Jam Sudut Dalam Pembelajaran Matematika Di SD. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 3(1), 12–26.http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v3i1.276

Nurhayati, N., & Qondias, D. (2023). Efektivitas Video Animasi Setting Inkuiri Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(2), 547–558. https://doi.org/10.31932/jpdp.v9i2.2834

Nurpratiwiningsih, L., Kurniawan, P. Y., Indriyani, N., & Purwanti, Y. (2021). Pemanfaatan Media Jam Sudut dalam Pembelajaran SD. JAMU : Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 2(01), 72–77. https://doi.org/10.46772/jamu.v1i02.548

Oktiningrum, W., & Ramadhani, A. S. (2022). Mengukur Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Kelas V Sekolah Dasar dengan Media Staflash. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 5(1), 100–108. https://doi.org/10.31851/indiktika.v5i1.9747

Permatasari, K. T., Apriyani, E., & Fitriyana, Z. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berupa Alat Peraga Jam Sudut. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 9(2), 83–88. https://doi.org/10.21831/jpms.v9i2.25823

Putri, L. I., & Basir, A. (2020). Papan Jam Analog: Media Edukatif Pembelajaran Matematika Madrasah Ibtidaiyah. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 33. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v3i1.501

Rahmat, A. S. (2021). Pengaruh Means Ends Analysis Berbasis Media Kartu Kendali Literasi Digital Terhadap Kemampuan Numerasi Representasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 14(2), 83–96. https://doi.org/10.24832/jpkp.v14i2.534

Ramananda, P. C., Arifin, S., & Liana, L. (2024). Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa dengan Pembelajaran Guided Discovery Learning. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 8(1), 129–141. https://doi.org/10.35706/sjme.v8i1.10081

Samsiyah, S. (2023). Analisis pelaksanaan pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan literasi numerasi siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 1–6. https://doi.org/10.20961/jpd.v10i2.69859

Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 916–924. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2041

Wahyu Adinda, D., Nurhasanah, N., & Oktaviyanti, I. (2022). Profil Kemampuan Numerasi Dasar Siswa Sekolah Dasar Di SDN Mentokan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1066–1070. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.700

Wahyuni, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Berdasarkan Gaya Belajar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5840–5849. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3202

Published

2024-06-24

How to Cite

Meo, T. D., Qondias, D. ., Wau, M. P., & Noge, M. D. (2024). PENERAPAN MEDIA JAM UNTUK MENINGKATKAN NUMERASI SISWA SEKOLAH DASAR MABHAMBAWA (STUDI KOLABORATIF GERAKAN NUMERASI SEKOLAH). Dharmas Education Journal (DE_Journal), 5(1), 357–364. https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i1.1328

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)